Per Kristiansson, sekreterare i Möja konsumentförening, lyfter fram flera skäl till varför man har hamnat i den krisartade situationen.
– En extrem sommar med stor varubrist hos grossisterna, förseningar i båtleveranseroch faktumet att butiken har sålt mycket mer under denna sommar än någonsin tidigare. Ett allvarligt problem är också att butikens lager är alldeles för litet och att det saknas kyl- och frysrum. Dessa är orsakerna till att det ser ut som det gör på Lilla Coop Ingmarsö denna sommar, menar Per Kristiansson.
Enligt honom finns det statistik över den ökade försäljningen som även Coops medlemmar kommer att få ta del av under kommande årsmöte.
– Det är inga hemligheter, men det är inga siffror vi tar fram under brinnande högsäsong. Normalt sett under hela juli månad har butiken tidigare tagit emot nånstans kring 115 ton varor. Fram till bara den 20 juli i år har vi skeppat ut 134 ton, så det är en enorm ökning av försålda varor, säger han.
Att båtleveranserna aldrig anländer i tid ställer också till stora problem.
När Waxholmsbolaget väl kommer till Ingmarsö kan de vara 3-4 timmar försenade och det gör att dagens leverans inte hinner komma upp på hyllorna.
Per Kristiansson menar att det inte stämmer att man bara har haft två anställda i butiken under högsäsongen.
Det är betydligt fler som jobbar än så. Den fastanställda personalen är nog två, men vi har också en hel del sommarpersonal.
– Att man på Coop Möja inte skulle bry oss om Ingmarsöbornas behov av att handla i affären är heller inte sant, menar han.
– Orsaken till att vi köpte affären är att vi ska få ett bra underlag för året runtverksamhet i den här delen av skärgården. Vi köpte inte Ingmarsö Livs för att kunna tjäna en massa pengar under sommaren, utan för att vi ser vikten av att ha öppna affärer året runt.
– Det var också för att man månade om kunderna som man istället för att stänga igen och renovera i höstas då man tog över butiken valde att hålla den öppen under lågsäsongen, enligt Per Kristiansson.
– Och lite betalar vi priset för det idag, säger han.
Han framhåller att den lokala kundtjänst som man nyligen inrättat just har haft syftet att hantera klagomålen från Lilla Coop Ingmarsös kunder. Till den kan man ringa och mejla och få svar inom 48 timmar.
Per Kristiansson tror att mycket av besvikelserna och frustrationen som kunderna upplever beror på att man gör orimliga jämförelser med de tidigare ägarnas verksamhet och att förväntningarna är fel ställda. Det tar man delvis på sig ansvaret själv för.
– En av de saker vi inte lyckats kommunicera särskilt väl är att det finns en skillnad mellan en Lilla Coop-affär och en privatägd lanthandel. Sortiment och andra saker kommer därför att vara annorlunda. Har man en privat lanthandlare är det lättare att skapa en personlig relation. Nu är det en konsumtionsförening med anställda människor som har ett annat förhållande till affären rent automatiskt; även om de är goda servicemänniskor. Sen styrs den här föreningen på ett parlamentariskt sätt med årsmöten, och som medlem får man då arbeta med de verktyg som finns.
Per Kristiansson säger att han nu vill se framåt och att föreningen redan nu har vidtagit vissa åtgärder för att få bukt med problemen. Man kommer att beställa lite fler varor och oftare, se till att de kommer upp på hyllorna tidigare på morgonen samt investera i ett kyl- och frysrum för med målet att få ungefär samma kapacitet i lagerhållningen som på Möja. Byalagets styrelse kommer att bjudas in till ett möte i mitten av augusti där man går igenom alla siffror och presenterar den åtgärdsplan man har för att affären ska kunna funka året runt. Att det skurit sig med kunderna på Ingmarsö beklagar han.
– Om något händer är kommunikationen viktig, och där har vi uppenbarligen haft svårt att få ut varför det ser ut som det gör och acceptans för det när man också börjar jämföra med hur det såg ut tidigare år. Men vi kan absolut bli bättre på att gå ut med information på hemsidan och Facebook.
– Det går att bygga bort en del av de här problemen och det ska vi göra, säger Per Kristiansson.