
I dagsläget finns det väldigt begränsad möjlighet att ladda elbilar och elbåtar vid replipunkterna, men behovet väntas öka kraftigt framöver. Det visar en enkät som Skärgårdens intresseföreningars kontaktorganisation (Siko) skickat ut i syfte att kartlägga nuläget och behovet framåt av tillgång till laddplatser.
– Eftersom det är långa ledtider på att bygga ut laddmöjligheter, särskilt för det fall elnätet måste byggas ut, så vill Siko pusha på i denna fråga. Enkäten kan väl närmast sägas bekräfta det vi redan visste, säger Britt Fogelström, Siko.
Från enkäten, som skickats ut till Sikos medlemsföreningar, fick man in information om läget vid Ankarudden, Årsta brygga, Björkvik, Stavsnäs, Sollenkroka, Boda, Åsättra och Simpnäs. Av dessa är det endast vid tre bryggor som det i dagsläget finns tillgång till laddstolpar för bil: Stavsnäs, Sollenkroka och Simpnäs.
Seth Axelsson, hamnchef på Värmdö hamnar, säger:
– I dagsläget har vi tolv stolpar vid Stavsnäs, och fyra, fem stycken vid Sollenkroka. Det finns inga planer på fler just för tillfället, men det kommer nog efterhand.
Vad gäller laddmöjligheter för elbåtar finns inga sådana planer i dagsläget, enligt Seth Axelsson.
I enkäten framgick att det planeras för eller diskuteras om utbyggnad av antalet laddstolpar vid Årsta brygga, Åsättra och Simpnäs. Även på Nämdö och Arholma tittar man på laddmöjligheter, bland annat för elbåtar, mopeder och fyrhjulingar.
– Vi har långsiktiga planer för laddstolpar för elbåtar och fyrhjulingar, men vi vill dessutom ha solceller så att vi kan få grön el och vätgasproduktion så vi kan ladda även på vintern, säger Yngve Hässler som är engagerad i frågan på Nämdö.
Projektet är ännu på idéstadiet.
– Det finns ju inte något stort utbud av eldrivna båtar än så länge, så av naturliga skäl är det här en långsiktig frågeställning. Men att få bidrag till startinvesteringen kommer också att ta lång tid. Om vi inte börjar göra något nu så kommer vi inte ha någon grön el att tanka i de elbåtar som säkert kommer att finnas om några år.