Förmodligen kommer fiske- och musselodlingar samt lantbruk att undantas från den nya och tuffare bränsleskatten. Utan en lagändring ser problemen ut att fortsätta för många andra företagare i skärgården.
Under ännu ett möte i riksdagshuset har intresseorganisationer, politiker och tjänstemän från skatteverket diskuterat den nya bränsleskattlagen. Företag har tidigare fått göra avdrag för skatt på bränsle, men från 1 juli förra året gäller att avdrag endast får göras för transporter av varor eller passagerare mot ersättning. En del undantag har gjorts, bland annat för sälsafari och fiskeguidning och fler kan vara på gång.
– Förmodligen blir det så att vattenbruk, till exempel musselodlingar eller fiskodlingar, kommer att jämställas med fiske och därmed få använda lågskattat bränsle, säger Sune Fogelström, ordförande i Skärgårdarnas riksförbund.
En annan grupp som har drabbats hårt av de nya reglerna är skärgårdsbönder, men även dessa kan komma att undantas från reglerna.
– Vi har hittat skrivningar som Skatteverket tidigare inte uppmärksammat. Bönder kommer förmodligen också att kunna använda lågskattat bränsle, säger Sune Fogelström.
Stora grupper av företagare, till exempel hantverkare, tvingas dock fortsatt att betala skatten. Den husägare som till exempel vill renovera sin brygga, betalar förvisso byggfirman för transporten av personal och material till bryggan eftersom det ingår i arbetet, men det räknas inte som transport mot ersättning i nuvarande lagstiftning.
– Interna resor inom företaget, även om den är yrkesmässig, medger inte skattebefrielse av bränsle. Det är så vi tolkar lagen, säger Günther Björklund, kontorschef på Skatteverkets Ludvikakontor.
För att företag ska kunna begära tillbaka inbetald bränsleskatt krävs numera en viss författartalang.
– Om jag som företagare skriver att jag mot ersättning utfört transporter av material från A till B, då får jag tillbaka på skatten. Skriver jag att jag utför bryggbyggnation får jag inte det. Jag kommer nu att rekommendera att företag även har sjötransporter i sin företagsbeskrivning och utför transporterna som en separat aktivitet.
Günter Björklund håller med om att situationen är olycklig.
– Det är olyckligt att det uppfattas som att vi har en lagstiftning som gör att man behöver omorganisera för att uppnå skattebefrielse, det är inte så skattesystemet är tänkt att fungera. Syftet med lagändringen var att begränsa skattebefrielsen för bränsle som förbrukas i skepp och båtar. De konsekvenser som nu har framkommit vid tillämpningen av lagen har nog inte till fullo varit kända från början.
För att även hantverkare ska undantas skatt kommer det sannolikt att krävas en lagändring, en process som kan ta lång tid.