Fem kronor. Det vill mark- och fastighetsägarna på Sandhamn att besökare som vill stiga i land betalar. Anledningen är besökarnas sopor, något som kostar den privata samfälligheten stora summor.
Mellan 200 000-300 000 kronor betalar fastighetsägarna i Sandhamn årligen för städningen av Sandhamns allmänna ytor. Det handlar bland om att hålla snyggt vid vägarna, tömma papperskorgar, hålla ordning på badstränderna liksom hamnområdet. En kostnad som Sandhamns fastighetsägareförening menar att turisterna själva borde stå för, eftersom det är de som skräpar ner. Föreningen föreslår en landstigningsavgift på fem kronor per passagerare som kommer med personfärja till Sandhamn, en avgift som trafikbolagen ska ta ut på biljettaxan:
Städningen sköttes tidigare av ett hamnbolag som drevs med hjälp av kommunalt stöd. När Sandhamn fick en ny detaljplan 2010 upphörde bolaget i och med att ett helhetsgrepp togs för hamnområdet:
- Städningen hamnade mellan stolarna, men eftersom Eknö hemman, största markägaren på ön, äger marken där så åtog man sig förstås det, säger Stellan Lindström, sekreterare i fastighetsägareföreningen och sätter fingret på problemet:
- De som tjänar pengar på att ta hit folk borde vara med och bidra.
Sandhamn har cirka 200 000 besökare varje sommar, och Stellan Lindström hänvisar till andra öar där passagerarbåtarna måste betala för varje passagerare som släpps i land, som Fjäderholmarna, Karlsöarna utanför Gotland liksom öar i Frankrike, Danmark och Tyskland. Han pekar också på den dom i HD kring kommersiellt utnyttjande av allemansrätten som slog fast att man inte får dra kommersiell nytta av annans mark.
- Det är egentligen inget motsatsförhållande, är det fint här så vill ju ännu fler passagerare komma ut, så rederierna borde ha intresse av det, säger Stellan Lindström.
Men det är redan dyrt för en barnfamilj att besöka Sandhamn?
- Procentuellt blir det inte så stor skillnad att lägga på 20 kronor. Det är inte där frågan ligger, vi vill väcka en principdebatt. Allting i samhället kostar pengar, någon måste i slutändan betala.
Enligt Stellan kommer den stora omsättningen främst från båtlivet, som betalar för sig genom hamnavgiften, medan:
- Dagsturisterna går till badstränderna med sin egen picnickorg, på sin höjd köper de en glass.
Vill ni inte ha dagsturisterna?
- Visst är det trevligt, men en solig dag blir det väldigt mycket, vi måste kunna ta hand om dem också, säger Stellan Lindström.
Någon dialog med trafikbolagen har inte startat än. Trafikchef Göran Malmsten på Waxholmsbolaget ser dock förslaget som en politisk fråga:
- Vi har inga vinster utan är skattefinansierade. Det handlar om ett sätt att finansiera sophanteringen på ön, det blir i så fall en fråga om fördelning av skattemedel.
Peter Henricsson på Strömma välkomnar heller inte förslaget:
- Jag trodde Sandhamnsborna tyckte om att vi kör dit turister, att det är bra för öns utveckling, så jag ställer mig undrande.
Att det är bara är trafikbolagen som tjänar på turisterna är fel anser han:
- Det är inte vår uppfattning att turisterna inte lämnar pengar efter sig på ön.