KRÖNIKA. Så har skattebetalarna återigen blivit dragna vid näsan. I ett osannolikt snabbt beslut har tjänstemännen i landstingshuset valt att säga upp avtalet med ett rederi för att skriva på ett nytt, åtta miljoner kronor dyrare avtal, med i princip samma rederi. Det enda som skiljer dem åt är namnet, ett par aktieägare och bolagsnumret. Huvudägare, styrelse, ledning och personal är samma som tidigare.
Den som har följt turerna kring skärgårdstrafiken vet redan vad det handlar om. Inom rederiet Skärgårdsbolaget har det under en tid funnit en tvist mellan huvudägaren, Gotlandsbolaget, och minoritetsägarna Paul Ekwall och Anette Schilde. Genom denna rockad, blir Gotlandsbolaget av med besvärliga aktieägare samtidigt som man fräckt nog förhandlar upp priset. Allt sker när sommaren står för dörren, vilket gör att trafikförvaltningen närmast hamnat i en gisslansituation. Landstinget har en bankgaranti som ekonomiskt säkrar trafiken i sex månader om ett bolag hamnar på obestånd, men har valt att inte använda den, ”en bankgaranti kör ingen trafik”, som kommunikationschefen uttrycker det.
Att Skärgårdsbolaget har gått med förlust är ingen annans fel än Skärgårdsbolagets. Om jag lovar att måla någons hus kan jag inte mitt under arbetet sätta mig på en pall och kräva mer pengar. Man får stå för sina beslut, det borde även gälla Gotlandsbolaget.
När Gotlandsbolaget köpte in sig i trafiken för ett drygt år sedan visste man att det pågick en rättslig prövning av båttrafiken. Man visste även att det fanns fler aktieägare i bolaget. När Kammarrätten beslutade att upphandlingen skulle göras om var det såklart ett avbräck, men det är inget de kan skylla på i efterhand och definitivt inget som du och jag ska betala för. Ändå gör vi det, för landstinget har ju ingen annan som kan köra trafiken!
Det är ett moraliskt bottennapp av Gotlandsbolaget. Landstinget i sin tur fortsätter att schabbla bort miljontals kronor av skattemedel, samtidigt som man benhårt vägrar erkänna några fel. Den politiskt ansvarige, trafiklandstingsrådet Kristoffer Tamsons (M), ägnar sig numera mer åt att stoppa fuskåkare på tunnelbanan än att engagera sig i sjötrafik.
Hela denna soppa startade när landstinget beslutade att ge sjötrafik, värd över 1 miljard, till ett nystartat bolag utan närmare erfarenhet och utan pengar. Trots varningar och konflikter under hela resans gång fortsätter myndigheten desperat att styra en skuta utan roder. Vad som händer framöver med trafiken är oklart. Det enda man säkert vet är att vi kommer att få hala upp plånboken fler gånger.
Peter Augustsson