Varje vecka görs drygt 40 anlöp i Kapellskär men inget fartyg tar landström där utan de kör sina maskiner vid kaj. Hundratals ton med kväveoxider och koldioxid släpps ut i länets nordligaste hamn varje år men en lösning på problemet tycks avlägsen.
Fyrtio procent av färjegodset till och från Finland, Estland och Åland går via Kapellskär. Närmare 1 000 000 passagerare och 300 000 långtradare passerar där årligen. Marknaden väntas öka ytterligare och därför byggdes hamnen ut och rustades upp 2013 – 2016. Antalet fartygslägen ökades från tre till fem och såväl inseglingsränna som hamnbassäng gjordes djupare.
Det råder aktivitet i Kapellskär dygnet runt och många av hamnens grannar störs av buller och luftutsläpp.
– Vid västliga vindar förs fartygens avgaser ut till havs men när det ligger på mot land blir det svart på vita ytor. Det regnar sot när fartygen startar, säger Lars Röing som bor 200 meter från hamnen.
När fartygen ligger längre tid vid kaj stängs huvudmaskinerna av. För att klara elförsörjningen ombord körs istället hjälpmaskinerna. När den kalla huvudmaskinen senare startas ökar utsläppen innan den blivit varm.
– Rosella ryker för jämnan men värst är Liverpool Seaways. När hennes kalla maskiner startas upp bolmar det som dimma. Då är det bara att gå in och stänga dörren, fortsätter Lars Röing.
Under 2017 släppte fartygen i Kapellskär tillsammans ut 100 ton kväveoxider och 6 970 ton koldioxid medan de låg vid kaj, enligt IVL Svenska Miljöinstitutets beräkningar.
Vid fyra av de fem fartygslägena är det förberett för elanslutning av fartygen för att de ska slippa ha maskinerna igång när de ligger vid kaj. Enligt Stockholms Hamnar förs regelbundna diskussioner med rederierna om att deras fartyg kan ansluta till landström. Det har ännu inte skett med något av de sex fartyg som frekvent trafikerar Kapellskär.
– Elansluta eller inte är en fråga som ständigt lever, säger Anders Nordlund, Stockholms Hamnars hamnkapten, som fortsätter:
– Men vi kan inte tvinga rederierna till landström utan bara erbjuda dem möjligheten.
Frågan kompliceras av att inget fartyg är det andra likt så unika lösningar krävs i varje enskilt fall. Fartygen flyttas dessutom runt mellan olika hamnar varför en enhetlig standard för elanslutning behövs i alla hamnar vilket saknas i dag.
Stockholms Hamnar erbjuder en miljon kronor i stimulanspeng till de rederier som låter bygga om sina fartyg för elanslutning men det finns förbehåll. Bland annat krävs att rederierna förbinder sig att ha hamnen som destination under tre år.
Anders Nordlund menar att fartygen också måste ligga en viss tid vid kaj om det ska vara värt att installera den dyrbara utrusningen. För att vara lönsamt miljömässigt måste fartygen ligga där i minst ett par timmar.
– Det blir en förhandling för att se om de lever upp till det kriteriet. Det måste finnas substans och volym och fartygen i Kapellskär ligger inte så länge. Rosella ligger bara 15 minuter ibland, säger han.
Det är också anledningen till att hamnen inte har förberett för elanslutning vid Rosellas kajplats.
– Det finns inga förutsättningar, säger Anders Nordlund.
Men enligt Eleonora Hansi, informationschef på Viking Line, vill rederiet ansluta fartyget till landström. Det kräver dock att Stockholms Hamnar investerar i en transformatorstation och drar kablar till Rosellas kajläge. Sedan tidigare är fartyget anslutet till landström när hon ligger i hamn på Åland.
– Det var lite okänt för mig att de är så på hugget med Rosella. Jag kan absolut ta upp det med dem, säger Anders Nordlund.
Viking Lines Helsingforsfartyg tar landström i Stockholm samt Helsingfors och Tallink Silja ska förbereda alla sina fartyg för att kunna göra det.
– De första kommer att bli klara i slutet av det här året, säger Hans Friberg, talesperson för Tallink Silja.
Gert Jakobsen, kommunikationsdirektör på DFDS är mer tveksam till att förbereda rederiets fartyg för landström. Det kostar mer än tio miljoner att bygga om ett fartyg och det finns ingen möjlighet till landström i Paldiski som är fartygens andra hamn. Miljövinsterna skulle dessutom vara begränsade, menar han, eftersom fartyget bara ligger några timmar i Kapellskär.