Den nya bryggan för fritidsbåtar nära ångbåtsbryggan i Långvik på Möja utgör en säkerhetsrisk för passagerar- och godsfartygen. Skärgårdsbolagets fackklubb riktar nu kritik mot Värmdö kommun och hotar med att inte angöra bryggan om den inte hanteras innan 17 juni.
–Våra möjligheter att manövrera är väldigt begränsade, säger Daniel Almgren, befälhavare på Skärgårdsbolaget och ordförande i klubben.
Fritidsbåtsbryggan är en del i EU-projektet Seastop som skapar fler gästbryggplatser i skärgården, där Värmdö kommun är huvudpartner. Den brukas än så länge inte av fritidsbåtar. Ångbåtsbryggan intill trafikeras av Skärgårdsbolaget på uppdrag av Waxholmsbolaget, Cinderellabåtarna och godsfartyg, som alla uttryckt oro över de säkerhetsrisker den nya bryggan innebär. Skärgårdsbolagets fackklubb har i en enkät frågat hur befälen upplever den nya bryggan. Samtliga upplever den väldigt olyckligt placerad och många känner obehag vid anlöp.
– Om de inte kan hantera detta innan 17 juni blir det begränsningar. Till att börja med är det en av skärgårdens mest besvärliga bryggor att lägga till vid. Den är utsatt för nordliga vindar och vi har ofta möte med större trafik som godsbåtar. Lägg till barn i gummibåtar och det är riktigt illa, säger Daniel Almgren.
Den nya bryggan hamnar i en död vinkel, vilket gör att man vid utbackning inte ser den förrän man har den tvärs om styrbord. Backar man åt babord hamnar man istället i ett mycket grunt område. En annan aspekt är arbetsmiljön, som påverkas när befälhavaren vid varje tur måste ta ställning till om det är säkert.
– Det kan vi inte lasta varje befälhavare med, så i praktiken kommer vi stänga av den, säger Daniel Almgren.
Om bryggan inte kan trafikeras innebär det även konsekvenser för butiken i Långvik som riskerar att bli utan varuleveranser. Långvik kommer heller inte vara aktuell som natthamn då det finns risk för morgondimma, vilket kan göra att fartyget blir liggande vid kaj tills dimman lättar.
Daniel Almgren poängterar att klubben inte är emot Seastopprojektet. Men de är kritiska till att de inte blivit remissade om bryggbygget.
– Hade man haft samråd från Trafikförvaltningen eller kommunen tidigare hade man kunnat lägga bryggan på en säker plats redan från början.
– Vi har sökt Waxholmsbolaget, men informationen har inte gått fram. Jag håller med om att det är trångt och anlöpen blir krångliga. Nu har vi några förslag på placeringar som vi arbetat fram tillsammans med Waxholmsbolaget och Sjöblick. Vi ska gå igenom dem och välja ett, säger Mats Örblom, koordinator för Seastopprojektet vid Värmdö kommun.
Sjöblicks förslag är att bryggan kraftigt vinklas inåt viken. De har skrivit till Trafikförvaltningen om att vidta åtgärder före 17 juni.
– Det är en svårnavigerad plats som har blivit värre. Vi bedömer att det kan bli alltför riskfyllt på platsen eftersom det blir så långa sträckor som båtarna måste backa, med dålig sikt, risk för kollision och grundstötning, säger Indrek Pöldma, ansvarig för nautiska frågor på Sjöblick.
När kan en åtgärd vidtas?
– Vår förhoppning är innan högtrafiken drar igång, men jag kan inte säga exakt när, säger Mats Örblom.