
Lantmäteriet missuppfattade en ansökan om förrättning för en fastighet på Ljusterö, men tog ändå betalt för den felaktiga handläggningen. Domstolen ger nu myndigheten bakläxa.
I februari 2020 ansökte en fastighetsägare på Ljusterö om att Lantmäteriet genom en förrättning skulle fastställa fastighetens samtliga gränser. Därefter hörde han ingenting från myndigheten på åtta månader när han fick han ett samtal från handläggaren om att utredningen var klar och att ett uppskattat pris var 55 000 kronor. En månad senare får fastighetsägaren ett mejl från handläggaren där denne tror sig ha missuppfattade ansökan och att den enbart gällde gränserna i vatten. Fastighetsägaren hade därför fått en felaktig uppskattning av det totala priset. Han fick nu en ny prisuppgift på 150-200 000 kronor med frågan om han ville fortsätta förrättningen. Därefter diskuterades den nya situationen mellan parterna innan fastighetsägaren i januari valde att avbryta arbetet. Efter det skickade Lantmäteriet en räkning på 55 000 kronor till fastighetsägaren för nedlagd tid i ärendet. Mannen ansåg detta som oskäligt och överklagade. Ärendet har nu avgjorts av Mark- och miljööverdomstolen som menar att Lantmäteriet inte kan ta betalt för all nedlagd tid efter att misstaget upptäcktes, när diskussionerna istället för fastighetsgränser istället till stor del handlade myndighetens felaktiga hantering. Domstolen sätter därför ned kostnaden till 30 000 kronor. Mannen anser att han egentligen inte ska behöva betala någonting alls, men yrkade på en kostnad på 10 000 kronor samt att Lantmäteriet skulle betala rättegångskostnader, något som domstolen avslog.
– Lantmäteriet har betett sig klantigt och inkompetent och fått på huden. Lämnar företag en prisuppgift så gäller konsumentköplagen, men varför gäller det inte myndigheter? De har monopol, jag kan ju inte vända mig någon annanstans. Ska man inte tro på vad en myndighet säger? säger fastighetsägaren, som överväger att göra en JO-anmälan.