Det är inte bara fartygens utsläpp som stör de boende på Rådmansö. Även dieselångorna från de hundratals långtradare och lastbilar som står uppställda i hamnen påverkar boendemiljön.
Östra Rådmansö Intresseförening, ÖRIF, som sedan länge är engagerad i frågan om buller och föroreningar från Kapellskärs hamn, påpekar att det inte endast handlar om fartygens utsläpp. Enligt ÖRIF brukar oftast de hundratals långtradare som väntar på att få köra ombord på fartygen ha motorerna igång i timmar. Det ska ske trots Norrtälje kommuns förbud mot tomgångskörning i mer än en minut och fast det finns laddstolpar i hamnen för lastbilarna.
– Tyvärr är det väldigt sällan de kopplar upp sig, säger Peter Lundman, driftchef i Kapellskär.
Han tror att det kan beror på oro för att tekniska problem ska uppstå vid omkoppling från diesel till el och sedan tillbaka igen.
– Chaufförerna är ovilliga att göra omkopplingar för tänk om du då förstör en last som kanske är värd två miljoner, säger han.
Stockholms Hamnars hamnkapten Anders Nordlund tror att de boende kan ha blandat ihop lastbilarnas motorer med de separata kylaggregaten. Även de är dieseldrivna men undantagna från tomgångsregeln. När det gäller otillåten tomgångskörning vill ÖRIF att hamnen ser till att reglerna efterlevs men Stockholms Hamnar menar att det är polisens sak.
– Vi kan alltid be dem stänga av motorn om vi har möjlighet och skyltningen i hamnen kan förbättras. Det ska vi rätta till så vi visar vad som gäller vid tomgångskörning, säger Anders Nordlund.