M/Y Loris är en exklusiv och totalrenoverad lyxyacht från 1913 som klyver vågorna i Stockholms skärgård i 28 knop. Den vackra expresskryssaren i fernissad mahogny beställdes av tändstickskungen Ivar Kreuger och ritades av konstruktören Knut Ljungberg och färdigställdes på Hästholmsvarvet i Nacka.
M/Y Loris byggdes med vackra beslag och exklusiv inredning i jugendstil komplett med äkta mattor, påkostade möbeltyger och skinndynor. Båten är en av de mest påkostade och välrenoverade klassiska yachter som finns i Sverige idag. Hon har visats och beundrats på många platser i landet, bland annat på båtmässorna i Stockholm och Göteborg, samt på antikmässan i Gustavsberg. Sommaren 2010 transporterade hon kändisar i SVT:s tv-program “Sommarpratarna”.
Ivar Kreuger använde M/Y Loris för resor i skärgården och till sin ö Ängsholmen och för representation. Ombord mötte han dåtidens Hollywoodstjärnor och kungligheter och skålade i champagne. Båten är bland annat känd för en tur år 1924 med Douglas Fairbanks, Charles Magnusson, Mary Pickford, Mauritz Stiller och Greta Garbo som förevigades i en SF journalfilm.
Ivar Kreuger hanterade inte båten själv. Hans privatchaufför fick också till uppgift att köra båt. Ombord fanns även en maskinist som tog hand om motorn och dess drift. Här fanns också bensintankar som rymde 1 500 liter, men Kreuger åkte aldrig längre än till Sandhamn. Båtens sista motor drog 185 liter bensin i timmen. Ivar Kreuger ägde båten till sin död år 1932. Den gick på exekutiv auktion och köptes av direktör Ruben Johansson i Södertälje som ägde den till 1963. Under en lång period stod den på en uppställningsplats och förföll.
År 1993 köptes M/Y Loris som ett förfallet vrak av Mats Arrhénborg och genomgick en omfattande renovering där bordläggningen under vattenytan, köl, och däck byttes ut. Renoveringen tog fem år och sponsrades bland annat av Hufvudstaden, ett fastighetsbolag som Ivar Kreuger bildat år 1915. Det kulturhistoriska värdet är fortfarande högt eftersom samma teknik och utförande valts som när båten byggdes.
M/Y Loris K-märktes 2013, vilket innebär vissa förpliktelser, men sätter inga större käppar i hjulet i samband med underhåll och reparationer, menar Mats Arrhénborg.
– Vi vill jobba på att hitta tillbaka till originalet så väl som möjligt, men det finns inget tvång förbundet med k-märkningen. Vi är naturligtvis stolta över utmärkelsen och försöker leva upp till detta så väl som möjligt. Båten är en historiebärare och dess berättelse är viktig att bevara för framtiden, säger Mats Arrhénborg.
Vad är det som gör Loris så speciell?
– Med risk för att vara lite partisk anser jag att hon är en av de vackraste båtar som byggts. Hon är busig på något sätt. Hon är stor, men ändå så liten. Det är en 15 meter lång racerbåt som ger en säregen känsla jag aldrig upplevt tidigare.
M/Y Loris är lite drygt 100 år gammal, men vad som känns modernt är båtens gångegenskaper i sjön. Skrovet är lättdrivet med en dieselåtgång på ynka en liter per sjömil i 18 knops fart, menar Mats.
– M/Y Loris är den enda båt jag kört där det känns som att åka i en nedförsbacke. Många andra båtar plogar sig fram i sjön. Loris stiger upp och rider på sin aktervåg. Den har ett lugnt och trevligt ”släpp” som saknar motstycke hos senare tiders båtkonstruktioner. Den knivskarpa fören klyver sjön på ett vackert och ändamålsenligt sätt, vilket ger en lugn och stötfri gång även i hårt väder.
M/Y Loris är för det mesta mycket välkommen var hon än färdas och lägger till. Många beundrar båten, men känner också till Kreuger och hans historia och har kopplingar till detta på ett eller annat sätt. Båten och historiken öppnar upp till många sociala kontakter på ett fantastiskt och roligt sätt, säger Mats och fortsätter:
– M/Y Loris går inte att behålla hur länge som helst, men jag tror nog att hon kan fungera i ytterligare 100 år. Den bästa lösningen vore kanske om ett museum tog hand om henne den dagen hon blivit för gammal för att användas. Det faktum att framtidens båtar måste göras betydligt bränslesnålare gör Loris till ett föredöme. Lättdrivna skrov är framtidens melodi om vi ska kunna övergå till el-drift eller andra miljövänliga framdrivningssätt.
M/Y Loris går idag med charterverksamhet i Stockholms skärgård och hyrs ut till konferenser, bröllop, affärsmöten och lustturer. Hon har med sina 28 knop en stor räckvidd i hela skärgården.
Loris finns att beskåda på båtmässan Allt för Sjön i år dit hon flyttar in tillsammans Heleneborgs båtklubb som i år firar 100 år.
Källor: Sjöhistoriska museet, Loris charter