Nu tar Konkurrensverket upp frågan om den planerade linfärjan till Kastellet. Två anmälningar mot Vaxholms stad har lett till att en förstudie är
inledd huruvida leden skapar osund konkurrens med befintliga aktörer på sträckan.
Planerna på linfärjan mellan Vaxholm och Vaxholms kastell är långt gångna och leden planeras att öppna i maj. Men protesterna är stora, bland annat anser en rad tunga aktörer att linfärjan är olämplig ur sjösäkerhetssynpunkt.
Nu är leden även ett fall för Konkurrensverket. I två anmälningar framförs kritik mot leden, vars drift ska skötas av Vaxholms stad och finansieras med biljettförsäljning. Färjan kommer att lånas ut av Trafikverket Färjerederiet, gratis under tre år.
Problemet är att det på sträckan idag, och ända sedan 1970-talet, finns privata aktörer som trafikerar samma sträcka med turbåt hela året. Från maj-september går den befintliga turbåten var 20:e minut, det vill säga ungefär samma period som Vaxholms stads nya färja ska göra. Enligt kommunen kommer det att bli tätare turer, 15-minuterstrafik, med den nya färjan, vilket anses motivera inrättandet av den. Turerna ska även gå i 12-timmarstrafik, från klockan 10-22, till skillnad från idag, klockan 11-17.
Enligt anmälningarna startar Vaxholms stad därmed eget rederi med hjälp av ett gratis fartyg och trycker därmed bort de privata aktörer som finns då det saknas marknad för flera aktörer på sträckan. Även beställningstrafiken för många privata taxibåtföretag riskerar slås ut, menar anmälarna.
Även kommuninvånarna har reagerat på konkurrenssituationen. En medborgare skriver: ”Det är horribelt att vi skattebetalare ska vara med och lägga stora summor på ett projekt som inte är av nöden tvunget och som slår undan fötterna på människor som har byggt sitt livsverk och har sin dagliga inkomst i sundet. Det känns som centralstyre fast i något annat land”, menar personen, som hellre skulle se kommunen sponsra den redan existerande turbåtsverksamheten för att hålla nere biljettpriserna.
En annan medborgare konstaterar att ”trafiken, som fungerar mycket väl i dag, inte har kostat kommuninvånarna en enda krona, och får inte fortsättningsvis göra det heller”.
Konkurrensverket har inlett en förstudie om konkurrenssituationen på färjeleden, anledningen är:
– Det underlag vi har är tillräckligt intressant för att inleda en förstudie, vi har valt att prioritera frågan, säger Angelo Skogh på Konkurrensverket.
Verket kommer nu att begära yttranden från kommunen, liksom svar på en rad frågor. Förstudien beräknas ta 1-3 månader, därefter fattas beslut om man tänker gå vidare. Väljer verket att inte prioritera frågan ger verket den klagande möjlighet att själv gå till domstol med ärendet.
Oppositionsledaren Katherine Angelo Lindqvist (S) är nöjd:
– Det är väldigt bra att det har anmälts, jag tycker själv det är ett klockrent exempel på brott mot konkurrenslagen från kommunens sida. Det får inte vara så att en kommun sätter sig i en snedvriden konkurrenssituation. Vi ska värna våra företagare, inte kasta ut dem i kylan.