I september går avtalet med Antrophia rederi ut om driften av linfärjan mellan Vaxön och Kastellet. Avtalet kan förlängas, men färjan har inte uppnått de ekonomiska resultat som förväntats och kan komma att läggas ner.
Vintern 2019 tecknade Vaxholms kommun ett treårigt avtal med Antrophia rederi om driften av linfärjan mellan Vaxön och Kastellet. Kommunen tillsköt 1,5 miljoner kronor för första året. Förhoppningen var att trafiken skulle täcka egna kostnader inom treårsperioden. En utvärdering av linfärjan visar att antalet besökare till Kastellet ökade kraftigt första säsongen. Drygt 50 000 personer åkte med linfärjan. Men som en följd av pandemin sjönk antalet besökare rejält förra året. Knappt 40 000 passagerare besökte då Kastellet. Kostnaden blev därmed ungefär en halv miljon högre än planerat för kommunen. Även för 2021 har pengar tillskjutits och ett nollresultat kommer inte att uppnås. Avtalet kan förlängas till 2023 men kommunstyrelsen fattade i mars ett beslut om att inte fortsätta med trafiken.
– Kommunen är inte en speciellt bra redare, vi är inte bra på persontrafik. Vi har försökt, men inte fått ekonomi i färjetrafiken. Vi hoppas att det kan finnas privata utförare som vill genomföra det här, säger Fredrik Östman (C), ledamot i kommunstyrelsen.
Moderaterna reserverade sig mot beslutet.
– Hänvisningen till ett underskott är naturligtvis rätt, men samtidigt kan det inte komma som en överraskning med tanke på pandemin. Det är egentligen ett under att det inte minskat mer än det gjort, säger Lars Lindgren (M), andre vice ordförande i kommunstyrelsen.
Linfärjan har, förutom fler besökare, gjort att antalet aktörer på ön har ökat, att tillgängligheten för rörelsehindrade ökat, att fler turer går och att det blivit enklare att transportera gods.
– Kastellet är integrerat med kommunen och kommunens attraktivitet i stort. Vi vill förlänga avtalet med två år, men det är värt att se om det inte går att få till en fortsättning även bortom de två åren. Vi vill ge de privata entreprenörerna en chans att få en lösning på plats som kanske är mer flexibel än nuvarande. Om man avslutar det här läggs färjan på land. Staten har via Färjerederiet investerat i att bygga om färjan till eldrift det är ren kapitalförstöring i så fall.
Frågan om linfärjans framtid kommer upp på kommunstyrelsens möte på måndag. Varken Fredrik Östman eller Lars Lindgren vill uttala sig om hur utfallet av omröstningen kan komma att bli.