KRÖNIKA. För några år sedan var jag och några vänner ute och seglade när plotterns skärm plötsligt började lysa allt svagare för att till sist slockna helt. Tack och lov befann vi oss i hemmavatten och kunde ta oss hem med hjälp av sjökort och vana ögon. Men tanken slog rot: hur beroende har vi blivit av tekniken, egentligen?
Jag minns ett reportage jag skrev om lotsen Anders Knutas. Jag förvånades över hur mycket av hans arbete som fortfarande var analogt. Det var inte så mycket fokus på blinkande skärmar, appar som räknade ut distans eller visade strömmar i realtid. Istället: ögon, öron och erfarenhet.
– Vi följer verkligheten, inte kartan, sa han. Och med det menade han: vi använder metoder som fungerar, även när tekniken inte gör det.
Den tanken känns än mer aktuell idag. För nu har nya, allvarligare problem seglat upp. GPS-störningar har blivit ett återkommande inslag i Östersjön och mängden störningar har exploderat. För det civila flyget har antalet incidenter gått från under 100 till omkring 25 000 på bara ett decennium, enligt den europeiska luftfartssäkerhetsmyndigheten EASA. Sjöfartsverket och Kustbevakningen har nu gått ut med skarpa varningar även till fritidsbåtsfolk. Två typer av störningar förekommer: jamming, där signalen slås ut, och spoofing, där du luras att tro att du är någon helt annanstans.
Totalförsvarets forskningsinstitut har konstaterat att det inte handlar om slumpen utan om medvetna handlingar. Men de svenska formuleringarna är som vanligt ganska försiktiga. Sverige finns inte med på listan över 13 EU-länder som kräver att kommissionen agerar mot GPS-störningarna i Östersjön, skriver Expressen. Bland annat Finland, Danmark och Estland föreslår en rad åtgärder som skulle stärka GPS-systemet. I våra grannländer är man mer rakt på sak: det är Ryssland som ligger bakom.
Avsikten? Det vet vi inte. Det kan handla om hybridkrigföring, destabilisering, gränstestning – eller att störa ut ukrainska drönare som hotar Kaliningrad. Oavsett vilket är det hög tid att tänka till. När jag möter fritidsbåtar i sommartrafiken slås jag ofta av hur många som verkar köra omkring med näsan i plottern, utan koll på omgivningen. Visst är de tekniska hjälpmedlen fantastiska, men de gör oss också sårbara. Det räcker att batteriet dör, signalen försvinner eller någon annan – med mindre goda avsikter – rör till det för att vi ska tappa orienteringen helt.
Så ha en plan B. Damma av sjökorten. Se till att du vet hur kompassen fungerar. Lär dig de grundläggande metoderna. Och framför allt – lita inte blint på tekniken.