
På torsdagsmorgonen hjälpte Ljusteröfärjan Jupiter till med evakuering av en patient vid ett sjukdomsfall ombord på färjan M/S Gabriella.
– Det här är inte unikt men det var vanligare förr, säger befälhavaren Rolf Franzén.
Det hade börjat ljusna och i Ljusteröleden var sikten god men dimman låg högt, vilket gjorde att ambulanshelikoptern inte kunde flyga. Sweden Rescue kallade därför på Ljusteröfärjan via VHF-radion och frågade om de kunde bistå med att evakuera en patient.
– De tog kontakt klockan sju. Nu hade vi tur, och hämtade ambulansen redan 7.30 vid Östanå. M/S Gabriella fällde ut sin ramp och vi la vår uppe på deras, säger Rolf Franzén.
Scenariot är inte ovanligt, även om det sker mindre ofta sedan helikoptern är stationerad i Norrtälje. Rolf Franzén vill poängtera att matrosens insats är minst lika viktig som hans i en sådan här situation.
– Matrosen på däck ser bäst och dirigerar in mig med envägskommunikation, talar om hur jag dockar i. Han måste vara vältränad för han är mina ögon där nere. Han ser till att allt sköts på ett korrekt sätt. Det finns ett riskmoment i att man kan glida isär och då är det viktigt att ingen trillar i sjön.
Matrosen Sebastian Linde såg till att de med hjälp av radiosystemet Rakel kunde hålla kontakt med ambulansen och ha färjetrafiken igång så länge som möjligt i väntan på att möta upp ambulansen. Ambulanspersonalen gick över på M/S Gabriella och flyttade över patienten på sin bår som lastades ombord på färjan.
– Vi bröt bara trafiken i 15 minuter. Det blev långa köer men vi fick med alla bilar när vi återgick i trafik. Vi vet ju inte hur lång tid en operation kan ta så vi informerar om att leden kan bli stängd i en timme. Sedan kan det gå fortare än så.