
Mikroföretag i Norrtälje har goda bankkontakter, men är rätt nöjda som det är och satsar väldigt lite på att utöka sin verksamhet, enligt en ny studie.
Mikroföretag är företag som har färre än tio personer anställda och en omsättning på mindre än två miljoner euro. I ett ekonomiskt och socialt perspektiv är tillväxten inom företagen mycket viktigt eftersom de står för över 50 procent av alla jobb i Europa.
I en kandidatuppsats vid Stockholms universitet har två studenter undersökt hur nio mikroföretag i Norrtälje ser på tillväxt. Resultaten förvånade författarna eftersom de flesta företagen hade gott om kunder, men visade mindre entusiasm för att utöka sin verksamhet än vad författarna förväntade sig.
– Man kanske tar för givet att tillväxt är något som alla strävar efter, men när vi pratade med många egenföretagare blir bilden att man prioriterade andra saker. Som livskvalitet och att sova gott på nätterna utan oro, säger Joakim Sirelius, en av författarna till uppsatsen.
Alla företag som ingick i studien gick med vinst, men inget av dem lade tid eller pengar på marknadsföring. Utan de räknade med att ett bra utfört arbete också skulle ge kunder. En ökad risk och ett ökat administrativt arbete angavs bland annat som skäl för att inte utöka verksamheten.
– I Norrtälje utbyter företagarna information med kollegor och konkurrenter muntligt när man träffas utanför arbetet. Det kan finnas tendenser att man kopierar varandras ambitioner. Det hade varit väldigt intressant att jämför med ett område som Gnosjö, där entreprenörsandan är väldigt stark.
Vad skulle krävas för att företagen satsar på ökad tillväxt?
– Kanske några framgångsexempel från orten skulle kunna sparka igång någonting. Kanske kommunen kan få ut information och hjälpa företagen se en annan bild av tillväxt. Det är viktigt att komma ihåg att Norrtälje ligger nära två stora städer, Uppsala och Stockholm som dränerar företag på talang och kompetens. Norrtälje är också speciellt eftersom marknaden är väldigt säsongsbetonad, säger Joakim Sirelius.
Uppsatsen heter ”Do micro-firms need business development?” och är skriven av Anna Huuskonen och Joakim Sirelius.