DRÖNIKA. 2015 skrev min kollega Peter en krönika på denna plats med rubriken “Framtiden ligger i luften”, om hur drönare i en hypotetisk morgondag skulle kunna användas till att leverera post och paket till öarna. Samma år drog Fredrik Falkman på SSRS igång ett projekt om att använda drönare i sjöräddningen, ett projekt som nu går in i skarpt läge.
Självkörande farkoster och flygande bilar har funnits i mina, och säkerligen många andras, fantasier om framtiden i decennier. Nu är framtiden här. Drönarna har redan räddat liv genom att till exempel leverera hjärtstartare.
De är energieffektiva, kostnadseffektiva och kräver ingen krånglig infrastruktur som räls, vägar eller broar. Möjligheterna tycks oändliga – och spännande för en glesbygd med geografiska och transportmässiga utmaningar. Kan hemtjänsten leverera mat och mediciner med drönare? Kan vi så småningom köra skolbarn i drönare? Det och många andra frågor diskuterades på ett seminarium i Värmdö kommun, som du kan läsa mer om på lördag här på webben.
Men även om tekniken har tagit sjumilasprång på sistone så har lagstiftningen hamnat på efterkälken. Det finns ännu en hel del regulatoriska labyrinter som den som vill köra drönare måste trixa sig igenom – men det är väl precis så det ska vara, tänker jag? Vi är i en intressant skärningspunkt mellan den traditionella, trögrörliga och hårt reglerade flygbranschen och den snabbfotade techbranschen som har “fail fast” som ledord, sa Fredrik Falkman när vi pratade om detta. Är det någon ny bransch där det verkligen inte är läge att “faila” alls är det väl denna – det vore förödande om någon skadades, eller värre, av en drönare neddimpande ur skyn.
Och även om säkerheten är det allra viktigaste finns det anledning att skynda långsamt av andra skäl. En farhåga är att drönarna – när de väl svärmar, surrar och blinkar i hundratal på himlen – kommer att upplevas som oerhört störande. Att det finns en acceptans bland lokalbefolkningen och att de är med ombord på detta framtidståg ska inte underskattas. I Paris till exempel, som var bland de första städerna att på bred front hyra ut elsparkcyklar, har man nu efter massiva protester beslutat sig för att ta bort alla fordonen från stadens gator.
Ytterligare en farhåga som i alla fall jag har – även om jag tycker att drönare på många sätt verkar fantastiska – är att man inte får glömma det personliga mötet. Hemtjänsten gör ändå så mycket mer än att bara leverera matlådor och medicin – det kanske är den enda kontakten med en annan människa som en gammal person har. Det är svårersättligt och får inte glömmas bort i effektiviseringsivern.