Beräkningar visar att fartygen i Kapellskär förbrukar över fem ton diesel varje dygn de ligger i hamn. Det resulterar i onödiga luftföroreningar och sotnedfall. Nu kräver boende i området att landström installeras för fartygen. Hamnen bekräftar att det kommer att ske redan nästa år.
Varje dygn förbränner de stillaliggande fartygen i Kapellskärs hamn 5,2 ton diesel. Det visar beräkningar som Östra Rådmansö intresseförening har gjort.
Hamnchefen Johan Castwall kan inte bekräfta att kalkylen är korrekt.
– Det där går vi inte in på i detalj och ärligt talat har jag inte hunnit kontrollräkna deras siffror, säger han.
Kapellskärs hamn anlöps frekvent av sex olika fartyg som totalt tillbringar 26 timmar vid kaj varje dygn. Eftersom det inte finns landbaserad el för fartygen tvingas de köra sina hjälpmotorer för att klara elproduktionen ombord.
Utöver det står varje dygn omkring 500 lastbilar på tomgång, medan de väntar på att få köra ombord på fartygen. Samtidigt är tomgångskörning bara tillåtet i en minut i Norrtälje kommun som själv äger nio procent av hamnen.
– Jag har inte varit varse att det sker. Det här måste gå att lösa med dagens teknik så att de slipper stå och tomgångsköra, säger kommunalrådet Berit Jansson (C).
Varför har inte detta uppmärksammats tidigare?
– Ingen aning. Det är en brist hos mig också för jag har suttit med i hamnens styrelse sedan 2008, säger Berit Jansson som fortsätter:
– Jag är glad att du tar upp det här och ska ta med mig frågan till hamnens styrelsemöte i november.
Föreningen, som bevakar frågor som berör östra Rådmansö, kräver nu att landström installeras för fartygen i hamnen.
Enligt Johan Castwall görs det i samband med den pågående utbyggnaden av hamnen och om ett år kan den tas i bruk.
Men det är dyrt att bygga om fartygen så att de kan ta emot landström och regelverket bygger på att rederierna gör det frivilligt.
– Vi från hamnarna kan jobba med olika typer av stimulanser som till exempel rabatter på hamnavgifterna för de som gör det, säger Johan Castwall.
Enligt honom planeras även elanslutning för lastbilarna men bara på vissa ställen.
– Det är ett mycket stort antal lastbilar så det är omöjligt att ha det på alla platser, säger han.
Enligt föreningen medför utsläppen att sot faller ned i närområdet.
– Man kan se det på båtar, altaner och andra vita ytor, säger Jan-Erik Wilén, ordförande i Refsnäs byalag och styrelsemedlem i intresseföreningen.
Men enligt Johan Castwall visar inte hamnens årliga kontroller något anmärkningsvärt.
– Jag har svårt att tro att det skulle vara så påtagligt men om någon upplevt det ska man ta det på allvar, säger han.