
Med kort varsel bjöds skärgårdens organisationer och boende in till samråd om framtidens sjötrafik. Den snäva planeringen möter hård kritik från flera håll men Jan-Olov Sundström (M), ordförande i sjötrafikberedningen tonar ner farhågorna. Fler samråd ska hållas och det utlovade sjötrafikrådet ska bli verklighet.
I veckan är skärgårdens bofasta och organisationer inbjudna till tre samrådsmöten för att diskutera den framtida skärgårdstrafikens utformning. Inbjudningarna har skickats ut med bara en veckas varsel vilket skapat oro och ilska i skärgårdens organisationer.
– Det är katastrof att skicka ut detta bara några dagar innan mötena ska hållas, säger Bengt Adamsson, ordförande för Skärgårdens Trafikantförening.
Även Britt Fogelström, skärgårdsbornas organisation Siko, är starkt kritisk till att inbjudningarna kom så sent.
– Dessutom hålls mötena mitt under båtmässan där många öbor är engagerade, säger hon.
I tisdags skickade Siko, Trafikantföreningen och Företagarna Skärgården en skrivelse till trafiklandstingsrådet, Waxholmsbolagets vd och trafiknämndens alla ledamöter. I den framför man sin oro för att samtalen blir en del av den förstudierapport som sen blir underlag för beslut i trafiknämnden.
Man befarar att de förutsättningar som styr upphandlingen därmed blir låsta innan valet och att öborna inte kommer att ges möjlighet till dialog vid fler tillfällen.
Skärgårdslandstingsrådet Gustav Hemming (C) däremot utgår från att veckans samrådsmöten ska betraktas som inledande samtal.
– I annat fall är det skandal, säger han och betonar samtidigt vikten av att det planerade sjötrafikrådet snarast tillsätts så det kan vara med i processen från början.
Även Erika Ullberg (S), oppositionslandstingsråd, undrar vad som hände med sjötrafikrådet och förvånas över den ”extremt tajta tidsplanen”.
Skärgården har inte lyckats nå trafiklandstingsrådet Christer G Wennerholm (M) för en kommentar. Jan-Olov Sundström (M), ordförande i sjötrafikberedningen, ger dock lugnande besked.
Inbjudningarna kom med kort varsel eftersom trafikförvaltningen snarast vill komma igång med processen men fler samråd är att vänta.
– Jag ser detta som en första omgång samråd som kommer att följas av fler där allmänheten får möjlighet att träffa trafikförvaltningen och samtala kring skärgårdstrafik. Fler samrådstillfällen kommer alltså att äga rum för att få till en öppen och välförankrad process där alla får komma till tals, skriver Jan-Olov Sundström till tidningen.
Synpunkter och förslag från samråden ska sen sammanställas och i möjligaste mån arbetas in i förstudien till den kommande upphandlingen. Enligt Sundström pågår samtidigt arbetet med att realisera sjötrafikrådet.
– Viktigt i detta är att vi får en god förankring hos berörda parter som bidrar till ännu bättre möjligheter för att bo, leva och verka i skärgården, skriver han.
Även trafikentreprenörerna har inbjudits till samråd. Dels genom att skriftigt lämna synpunkter och förslag, dels till enskilda möten med trafikförvaltningen under de senaste två senaste veckorna.
Enligt planerna ska den nya upphandlingen påbörjas under vintern 2014/2015 och driftstart beräknas till tidigast 2016.
BAKGRUND:
I maj 2012 beslutade landstingets trafiknämnd att Waxholmsbolagets trafik skulle upphandlas.
I september 2013 avbröts upphandlingen efter omfattande kritik och då alliansen inte kunde enas om förslaget. I samband med det lovade trafiklandstingsrådet att ett särskilt sjötrafikråd ska inrättas som ska arbeta fram ett förslag för hur framtidens sjötrafik ska fungera.