Bristande eller motsägelsefull information och få svar. Så beskriver boende på Yxlan och Blidö projektet med den nya linfärjan på Blidöleden. Oron är nu stor för att trafiken kommer att försämras på leden.
Nästa höst kommer Trafikverket att påbörja arbeten med nya färjelägena på Blidö och Yxlan. Projektet genomförs eftersom Trafikverket planerar att införa en eldriven linfärja på sträckan. Samtidigt väcker planerna oro bland boende på öarna. Några riktiga svar på sina frågor har man inte fått från Trafikverket.
– Vi är några på Blidö som är bekymrade, vi kan inte se någon nytta i att göra det här. Hur kommer man att reglera sjötrafiken? En vajer kommer att ge oerhörda begränsningar. Ska man få en levande skärgård måste man stärka upp trafiken. Det är samma turlista idag som 1955 när färjorna började gå mellan Yxlan och Blidö. Får man 20-minuterstrafik blir det väsentligt lugnare på Furusundsvägen och mindre köer sommarhalvåret, säger riksdagsledamoten Kjell Jansson (M) som är boende på Blidö. Enligt Trafikverket kommer en linfärja att ge cirka 25 procent lägre årliga kostnader jämfört med en frigående färja. Beräkningen utgår från att det finns en person i besättningen på linfärjan, men det är något som Kjell Jansson menar är felaktigt redovisat.
– Det är omöjligt att ha en person i besättningen på ett så stort tonnage som det blir, det måste minst vara två enligt den lagstiftning som finns, säger han.
Flera boende har hört av sig till Trafikverket med frågor. En del har blivit hänvisade till hemsidan, andra har inte fått några svar alls. På lördag den 18 mars kommer föreningen Blidöbygden – utveckling i samverkan (BUS) att ha en möte där man bland annat kommer att diskutera den planerade linfärjan.
– Följer man projektet på Färjerederiets länk ser det ut som att det rullar på, men vi märker ingenting. Inga större arbeten har satts igång, säger Fred Rosenthal som sitter i föreningens styrelse.
Föreningen har bjudit in ansvariga på Trafikverket till mötet, men blivit hänvisade till informationen på hemsidan. Fred Rosenthal berättar att man vid ett möte i höstas fick information från Trafikverket att en dieseldriven linfärja med 15-minuterstrafik skulle sättas in på leden och att färjelägena därför måste byggas om. Om det stämmer skulle sundet i princip stängas igen för fritidsbåtar, menar han, eftersom linan vid gång spänns framför färjan och hindrar båtar från att passera.
– Blidösundet är fritidsbåtarnas stora led, många föredrar den framför Furusundsleden, säger Fred Rosenthal.
Innan färjelägena kan stå klara finns flera hinder att passera. Bland annat kan kommunen behöva göra ändringar i befintliga detaljplaner. Vad gäller själva färjan är det oklart hur den kommer att se ut, vilket turtäthet det kommer att bli eller hur en linfärja kommer att påverka trafiken i sundet. Detta utreds i ett separat projekt. Enligt planen ska en riskanalys göras, men det är också oklart om den påbörjats. Skärgården har sökt ansvarig projektledare på Trafikverket Färjerederiet.