Ornöfärjans eventuella omvandling till allmän färjeled har väckt många frågor kring bland annat turtäthet, tidtabeller och bokningsmöjligheter. På ett informationsmöte i förra veckan rätades en del frågetecken ut, men fortfarande kvarstår osäkerhet kring flera punkter.
Frågan om huruvida Ornöfärjan bör förstatligas har diskuterats under många år. Ornöfärjans samfällighetsförening, som idag är huvudman för färjan, har ansökt om att omvandla leden till allmän väg under Trafikverkets huvudmannaskap. Nu har en utredning fastställt att leden uppfyller de kriterier som ställs för att förändras till allmän och skickats på remiss. Samfällighetsföreningen ska nu ta ställning till om man vill gå vidare med ansökan eller välja att avbryta processen.
I förra veckan ordnade samfällighetsföreningen ett möte med representanter från Trafikverket, Waxholmsbolaget och Haninge kommun för att få svar på de många frågor om vad ett framtida statligt huvudmannaskap skulle innebära.
– Det har spekulerats en hel del, både välgrundat men också en del rent önsketänk. Så från styrelsens sida ville vi bjuda in till det här informationsmötet för att få ta del av den fakta som finns, säger Anna Paues, ordförande i samfällighetsföreningen.
Bland de många frågor som togs upp under mötet var huruvida det kommer att fortsätta gå att göra bokningar om färjan blir statlig, var hemmahamnen ska vara, vilken sorts färja det kommer bli och om öbor kan komma att få förtur ombord.
I svaren stod det klart att mycket ännu inte är färdigutrett. Bland annat frågan om ett eventuellt nytt hamnläge på fastlandet på grund av den besvärliga trafiksituationen vid Dalarö, något som väntas förvärras om färjan förstatligas. Utgångspunkten är att Trafikverket tar över befintliga färjelägen och att ett nytt färjeläge inte ryms inom denna utredning, och heller inte är en förutsättning för ett övertagande av leden. Samtidigt tydliggjorde Margus Pöldma, trafikchef på Trafikverkets Färjerederi, att han såg det som omöjligt på sikt att ha kvar färjeläget vid Dalarö. Vilken sorts färjor det blir, hur många bilar de kommer att ta och vilket drivmedel de kommer att använda är också frågor som kommer att avgöras i framtiden.
– Det blev tydligt att det är många frågor som ännu inte är lösta. Det verkar inte som att de kommer att bli besvarade innan vi behöver fatta beslut om att gå vidare i den här processen. Det är bra att veta att osäkerhet finns, så man inte blir besviken sen. Ickesvar är också svar, sa Anna Paues efter mötet.
Det stod dock klart att bokningar inte kommer att kunna göras om färjan blir allmän. Anna Paues tror att bokningsfrågan kommer att vara den springande punkten för många medlemmar i samfälligheten. Bofasta kommer heller inte få förtur.
– Man är beroende av att veta med säkerhet att komma med en viss tur. Där blev det tydligt idag att det inte kommer gå att boka plats och att färjan inte kommer gå i skytteltrafik utan ha ungefär samma tidtabell som idag.
En annan knäckfråga är var färjans natthamn kommer att vara. I dagsläget är den vid Hässelmara på Ornösidan, men om Trafikverket tar över leden behöver den ligga på fastlandet eftersom man inte kan ställa krav på att anställda ska bo på ön. Det gör de 18 anställda vid Ornö sjötrafik AB som idag driftar färjan.
– Ornö sjötrafik AB är största arbetsgivaren på ön. Hur blir det med de anställda då?
Alla frågor och svar från mötet kommer nu att sammanställas och publiceras på samfällighetens hemsida, ornofarjan.se. Därefter kommer styrelsen göra ett brevutskick till alla medlemmar med en sammanfattning och en svarstalong, där man får ta ställning till om man vill att färjan ska bli allmän eller ha en fortsatt driftsform som idag.
Skulle föreningen välja att gå vidare med ansökan så går ärendet vidare till länsstyrelsen för deras syn. Är de positiva så kommer frågan om att förändra vägen till allmän att avgöras i samband med prövning av länsplanen. Tidplanen för när ett övertagande kan ske ligger i så fall troligen inom en tioårshorisont. Haninge kommun fick frågan om kommunen skulle kunna bli huvudman. Då skulle det vara möjligt att behålla dagens uppskattade bokningssystem. Det framgick att det inte är aktuellt.