Region Stockholms merkostnad för de havererade upphandlingarna av sjötrafiken är hittills drygt 40 miljoner kronor, det framgår i en tjänsteskrivelse från trafikförvaltningen.
-- Det är lätt att slösas med andras pengar, det här är medel som borde ha lagts på att förbättra trafiken istället, säger Jens Sjöström (S), oppositionsregionråd.
I början av sommaren begärde Socialdemokraterna att Region Stockholms trafikförvaltning skulle sammanställa merkostnaderna för sjötrafikupphandlingarna under 2000-talet. Man ville även att förvaltningen skulle göra en helhetsanalys för att förbättra kommande upphandlingar.
Upphandlingen av sjötrafiken påbörjades redan 2013, men avbröts. Därefter fick delar av den efterföljande upphandlingen göras om. För att säkra trafiken tecknades mellan april 2017 och september 2019 interimsavtal för trafiken i mellanskärgården. I en tjänsteskrivelse skriver förvaltningen att merkostnaderna för dessa avtal, tillsammans med skadestånd och juridiska kostnader runt avtalen, uppgår till 40,3 miljoner kronor. Ytterligare kostnader kan tillkomma då ett skadeståndsmål fortfarande pågår.
-- Jag tycker vi fått hyfsade svar på vilka ekonomiska konsekvenser som uppstått även om det troligen inte är hela bilden. Man har inte redogjort för kostnaderna för interimsavtalen som tecknades 2013 när upphandlingen avbröts, säger Jens Sjöström.
Ytterligare kostnader kan tillkomma. Stockholms sjötrafik har stämt Regionen på omkring 40 miljoner kronor i skadestånd, det målet pågår fortfarande.
-- Vårt mål är alltid att skärgårdstrafiken ska flyta på oavsett vad som händer. De merkostnader som nämns uppstod när vi säkerställde att trafiken skulle göra just det efter ett litet formaliafel i upphandlingen. Att detta skedde var såklart olyckligt men vi är glada att inte en enda avgång ställdes och att resenärerna därmed inte drabbades av felet, skriver Michaela Haga (C), ordförande i trafiknämndens sjötrafikutskott och ledamot i trafiknämnden i en skriftlig kommentar.
Vilket ansvar har ni politiker för detta?
-- Politikerna är ytterst ansvariga för de beslut som tas i regionen men förlitar sig såklart på underlag från förvaltningen.
Har ni fortsatt förtroende för förvaltningen?
-- Ja, formaliafelet som gjordes var väldigt olyckligt men det viktiga är att man lär sig av det.
Jens Sjöström tycker inte att politikerna gjort det som krävs för att lära sig av felen som begåtts.
-- Man hänvisar till en pågående behovsanalys och trafikutredning av sjötrafiken, men det är inte samma sak som en analys där man drar slutsatser av alla de tidigare problem som kantat sjötrafikupphandlingarna. Jag är inte jätteimponerad av svaret, säger Jens Sjöström som under nämnden ska kräva att en analys ska genomföras.
Jens Sjöström lägger ansvaret för kostnaderna på politikerna.
-- Vi har haft en moderat ledning i 13 år som ansvarat för trafikfrågorna. Jag är förvånad och näst intill bestört över den passivitet som man intar när ett sånt här svar får komma fram och att man inte tar tydligare politiskt ansvar för att analysera vad man kan göra bättre. Det är väldigt stora pengar det handlar om. Vår slutsats är för lätt att slösa med andras pengar, det här är medel som borde lagts på att förbättra trafiken istället.