Björn Cederwall på Svartsö ser flera problem med att båtarna nu går under både SL:s och Waxholmsbolagets flagg och att ö-kortet bara gäller fram till Vaxholm på pendelbåten.
– Vi som har ö-kort kan inte förboka turen från Strömkajen längre, för den är numera SL, säger han.
Flera läsare har hört av sig för att uppmärksamma problem med Linje 83 som hade premiär 17 augusti.
– Det är ju samma båt som vi åker med från Husaröleden. När besättningsmännen kommer till Vaxholm får de dra av sig Blidösundsskjortan och ta på sig SL-skjortan, säger Björn Cederwall, styrelseledamot i Skärgårdens Trafikantförening.
Från Vaxholm måste resenärerna lösa ny biljett, tidigare har ö-kortet gällt hela vägen in till Stockholm.
– För mig har pengarna ingen betydelse, men jag undrar om man kan ändra förutsättningarna för ö-kortet mitt i perioden? Det är fyra månader kvar.
Införandet av SL-pendelbåten har medfört ökat resande och i och med att passagerarantalet begränsats under pandemin riskerar nu de med ö-kort att inte komma med båten hem. De som har ö-kort måste åka från Boda brygga eller Vaxholm om de vill kunna förboka biljetten, vilket medför ytterligare ett problem.
– Ska vi i riskgrupp stå och trängas på en buss är inte det så lyckat.
Redan har öbor lämnats på kajen i Stockholm.
– Förra tisdagen fick de lämna 19 på kajen. Fem fick inte plats från Vaxholm och utåt. Då är frågan vem som ska betala hotellkostnaden för oss som inte kom med?
Trafikförvaltningen meddelade i våras att resenärer med ö-kort ska ha förtur på båtarna under pandemin. Men detta gäller inte SL-båtarna.
– Generellt gäller inte ö-kortet i pendelbåtstrafiken, men trycket och behovet av förtur kommer minska i och med att resandet ut i skärgården går ner nu när det blir höst. Vissa dagar kommer det säkert vara fler resenärer. Kommer pandemin fortsätta får vi kanske se över det, säger Trafikförvaltningens presskommunikatör Andreas Strömberg.
På invigningen av pendelbåten bedyrade Gustaf Hemming (C), skärgårdsregionråd, att ö-kortet kommer bli kvar. Men farhågor har väckts bland öborna.
– Försöket att förändra ö-kortet och devalvera dess värde fortsätter säkert. Ö-kortet finns för att stödja glesbygden. Då kan man fundera på om politikerna som påstår sig stödja detta verkligen gör det, säger Börje Hammarling som bor på Granholmen och pendlar varje dag till jobbet i Gamla Stan.
Till de som hävdar att ö-kortsresenärer har det ”för bra” och uppmanas att köpa ett SL-kort säger han:
– Det är som att stänga av regionalstödet till Norrland och säga att ni har det alldeles för bra. Det här är glesbygdspolitik. Ö-kortet har ekonomiska fördelar som uppvägs av att vi som bor här har ingen kommunal service vad gäller transporter. Alla våra transporter går på båtarna.
Handbagage får alltid tas med ombord på pendelbåten, en cykel i mån av plats.
– Med Waxholmsbolaget kan vi ta mer mot betalning. För oss är det en nödvändighet att kunna göra detta och SL:s regler blir orimliga eftersom vi är beroende av att kunna frakta mer i vardagen, säger Börje Hammarling.