Färg med lägre kopparhalt fungerar lika bra när det kommer till att förhindra oönskad påväxt på båtskrov. Det var ett av de nya rönen som presenterades när Transportstyrelsen, Miljösamverkan Stockholms län och Bonus Change bjöd in till nationell båtmiljökonferens med fokus på båtbotten.
Det var stor uppslutning från såväl kommuner och myndigheter som representanter för fritidsbåtbranschen för att diskutera det ständigt aktuella ämnet båtbottnar och miljöpåverkan av olika anti-foulingmetoder under en tvådagarskonferens i förra veckan.
Skrovmålet, ett samverkansprojekt för en giftfri havsmiljö under ledning av Transportstyrelsen, redogjorde för arbetet hittills med att få till ett biocidfritt båtliv i Stockholm och rekommendationer för sanering av båtbottnar.
Under dag två presenterade Bonus Change, ett tvärvetenskapligt forskningsprojekt inom naturvetenskap, miljörätt och företagsekonomi, sina resultat. Inom ramen för projektet har man bland annat kartlagt marknaden för anti-foulingmetoder, utvärderat effektiviteten hos lågkopparhaltiga färger, genomfört ekotoxologiska studier och studerat båtkulturen.
En av slutsatserna man kunnat dra är att färger med lägre kopparhalt (7 procent jämfört med en hög halt upp mot 34 procent) fungerar utmärkt mot påväxt i både Östersjön och på västkusten. Studierna har också påvisat att ännu lägre kopparhalter än vad som finns i kommersiella produkter idag (ner mot 4 procent) också har en god effekt. Dessutom att flera färger fungerade under två båtsäsonger utan ommålning. Samt att frisättningshastigheten, som bland annat påverkas av salthalten, är viktigare än kopparinnehållet för färgens effektivitet.
– Vi måste slå hål på myten om att mer gift skulle innebära ett bättre skydd, sa Anna-Lisa Wrange från Göteborgs universitet.
Sammanfattningsvis gavs några konkreta rekommendationer till myndigheter, marinor och båtägare. Senast år 2030 bör endast helt biocidfria anti-foulingmetoder användas i Östersjön och Kattegatt. Under en transitperiod mellan 2020-2030 bör endast låghaltiga kopparfärger tillåtas i Östersjön. För marinor rekommenderas avsevärda förbättringar i infrastrukturen med till exempel spolplattor, avfallshantering och borsttvättar för att stödja ett miljövänligt underhållsarbete.
Båtbranschens representanter var generellt positiva till forskningsrönen, men vissa menade att ansvaret läggs för ensidigt på båtägarna:
– Man får inte glömma tillverkarna och producenterna, där ligger ett större ansvar tycker jag. Vi kan bara välja ur det sortiment som finns, som ska vara kontrollerat och godkänt av tillsynsmyndigheter. Ge oss bra produkter så använder vi dem, sa Roland Örtengren från Svenska Båtunionen.
Lina Petersson, arrangör och miljöansvarig på Transportstyrelsen, var efter de två dagarna nöjd med konferensen.
– Det är jättepositivt att det nu är en helt annan målgrupp som själva vill komma och ta del av den senaste forskningen. Hade vi haft en sån här konferens för fem år sedan hade vi myndighetsfolk suttit här själva. Det har skett en stor attitydförändring i de här frågorna under de senaste åren.
Samtidigt ser hon ett behov av att nå ut ännu bredare med de senaste rönen:
– Det kan inte bara vara en miljöengagerad i varje båtklubb som ska dra hela lasset. Alla måste med för att det ska bli en stor förändring.
FAKTA
Anti-fouling
Påväxthindrande system på fartyg som används för att kontrollera eller förebygga påväxt av oönskade organismer. Påväxten hindras med hjälp av en beläggning, färg, ytbehandling, yta eller annan anordning.
Biocidfärger
Innehåller giftiga ämnen för vattenlevande organismer, till exempel koppar eller zink. Det råder sedan 2008 totalförbud att använda färg där tennorganiska föreningar (TBT) fungerar som biocider. Stockholms stad kräver dessutom att båtar som någon gång målats med TBT ska saneras.
Skrovmålet – ett samarbete mellan Naturvårdsverket, Havs- och vattenmyndigheten, Sjöfartsverket, Transportstyrelsen,Kemikalieinspektionen, Stockholms stads miljöförvaltning, länsstyrelserna i Stockholm, Västra Götaland och Västernorrland, Generalläkaren och Statens geotekniska institut. Dessa har ett uppdrag från Miljömålsrådet att arbeta fram nya regler/riktlinjer eller rekommendationer för båtbottenfärger i syfte att minska giftspridning.