Kritiken från öbor som har ö-kort har varit massiv sedan den nya SL-pendelbåten infördes. Michaela Haga (C), ordförande i sjötrafikutskottet, bemöter nu klagomålen:
– Vi gör en konsekvensanalys utifrån första veckorna. Vi behöver säkerställa att öresenärerna kommer med och inte blir lämnade på kajen.
Att ö-kortet inte gäller på SL-båten har väckt stor frustration hos de som bor på öar utan fastlandsförbindelse. Öborna får varken förtur eller möjlighet till förbokning på de båtar som nu går under SL:s flagg från Strömkajen till Vaxholm. Antalet avgångar som ö-kortet gäller på har också minskat.
– Vi har sett att det medfört negativa konsekvenser för en del resenärsgrupper och ser särskilt över det. Vad gäller trafikdygnet bör detta kunna lösas då den nya vintertidtabellen införs, men andra delar kräver en annan handpåläggning, säger Michaela Haga.
Den extra handpåläggningen gäller exempelvis godshanteringen. Flera öbor har påpekat att båtarna är deras enda möjlighet till transport av gods, något som är möjligt på Waxholmsbolagets turer men inte SL:s.
– Trafikförvaltningen för nu en dialog med Blidösundsbolaget för att de som behöver ska kunna ta med sig handburet gods.
Alla synpunkter som kommit in från resenärer har lämnats över till trafikförvaltningen där man särskilt lyft frågan att fastboende öbor måste komma med båten från stan.
– Vi uppskattar att resenärer hör av sig till oss och förvaltningen. Det är ju också viktigt att man kan hoppa på och av längs hela linjen. Vi ska se vad vi kan göra för att de ska komma med så de slipper ta en taxi och utnyttja förseningsersättningen.
På SL-båtarna gäller, till skillnad från Waxholmsbolagets trafik, förseningsersättningen och resenärerna har rätt till max 1 185 kronor för resa med taxi, egen bil eller annat trafikbolag som kör motsvarande sträcka om du riskerar att bli mer än 20 minuter försenad.
Förvaltningen sitter nu och planerar tidtabellen för vintern och kommer se över hur trafikdygnet för ö-kortet ska se ut, då det inkommit kritik om att exempelvis morgonbåten från Ramsö har för sen avgång.
Utmaningen består också i att fartygen inte kan fylla 100 procent under pandemin.
Ö-kortsinnehavarna ifrågasätter även att de nu utöver ö-kortet måste lösa en SL-biljett för att kunna åka hela sträckan på de turer som numera är SL:s. Vilka taxor som ska gälla är en diskussion som inte hunnit påbörjas och som även kommer ingå i den pågående sjötrafikutredningen.
– Ska det vara en annan logik för ö-kortet? Den diskussionen har vi inte påbörjat. Vi är måna om att det här försöket bli så bra som möjligt, för så många som möjligt, säger Michaela Haga.