Det säger Svante Bahrton, civilingenjör och uppfinnare, som menar att blästring leder till ökad miljöförstöring. Nu riktar han hård kritik mot myndigheterna.
– Hade myndigheternas anvisningar stannat vid att endast upphöra med biocidmålning så hade vi haft en pågående förbättring av miljön från och med nu. Tyvärr åstadkommer vi en gigantisk miljöförsämring i stället. Man förordar fortfarande blästring som per definition sprider giftdamm i stora mängder hur professionellt det än görs, menar han.
Blästring innebär att man under högt tryck bearbetar en yta med små partiklar. Då bildas ett damm som är farligt att andas in om bottenfärgen innehåller till exempel biocider. Stockholms stad kräver att båtar som någon gång målats med TBT ska saneras. För det är blästring en metod, tillsammans med skrapning och slipning.
Det är riktigt att blästring subventioneras - under 2016 betalade länsstyrelsen i Stockholm ut 2,2 miljoner kronor i bidrag till båtklubbar för att blästra bort giftig bottenfärg, inom ramen för LOVA (Lokala Vattenvårdsprojekt).
I Transportstyrelsens nyligen framtagna broschyr med rekommendationer för en giftfri båtbotten, tas blästring upp som ett alternativ för skrovsanering. I den är man dock tydlig med att det behöver utföras yrkesmässigt och enligt kommunens och Arbetsmiljöverkets krav. Man skriver även “att ta bort gammal färg på fel sätt kan vara en större hälso- och miljörisk än att låta den sitta kvar”.
– Det är bättre ur miljö- och hälsosynpunkt att använda färgborttagningsmedel och skrapa bort färg istället för att slipa eller blästra, säger Lina Petersson, ansvarig för båtlivets miljöfrågor på Transportstyrelsen.
Men lösningen, enligt Svante Bahrton, borde istället vara att låta gammal biocidfärg sitta kvar på båtskroven och måla över med spärrfärg så att gifterna inte läcker ut.
– Att använda spärrfärg 5 till 10 gånger resten av båtens liv till att den ska skrotas och bränns är en sammanhållen genomtänkt totallösning som fungerar.
Detta är dock inte Transportstyrelsens uppfattning:
– Vi kan idag inte rekommendera att istället kapsla in färgen med spärrfärg då vi inte har tillräckliga belägg för att de funkar som de ska, säger Lina Peterson.