
Moderaterna Iréne Svenonius och Kjell Jansson är båda uppvuxna på öar och menar att de därmed har god insikt i skärgårdsbornas villkor. I förra veckan kom de till Ingmarsö på sin valturné.
Blidöbon Kjell Jansson kandiderar till riksdagen på söndag och Irene Svenonius hoppas få förnyat förtroende att fortsätta som finanslandstingsråd.
– Vi har båda en passion för skärgården och vet vad som gäller där. Det måste gå att bo och verka där året runt, säger Iréne Svenonius, uppvuxen på Vållö i den småländska skärgården.
Förra onsdagen var de på Ingmarsö tillsammans med partikollegor för att prata skärgårdspolitik.
Behåller Moderaterna makten i landstingshuset vill de se över möjligheten till utökad anropsstyrd trafik, särskilt till mindre öar med få invånare.
– Lilla Gräskö är ett sådant exempel. Det är en uppgift vi måste ta i den kommande mandatperioden, säger Kjell Jansson.
I samarbete med kommunerna kan anropsstyrd trafik först testas men på längre sikt ska landstinget ta huvudansvaret.
– Annat som är viktigt för skärgården är att vissa nationella lagar och regler måste förändras. Företagare ska ha mindre regelstyrning. Idag är det alldeles för mycket pappersexercis. Jag hoppas att Kjell tar tag i det uppe i riksdagen, säger Iréne Svenonius.
– Jag ska göra vad jag kan. Myndigheterna ska underlätta för företagsamheten, inte hindra den, säger Kjell Jansson.
Iréne Svenonius nämner strandskyddet som en annan viktig fråga.
– Det måste reformeras från grunden, säger hon.
De är också kritiska till den höga bränsleskatten vilken de menar slår extra hårt mot öborna.
Landstingsmoderaterna vill fortsätta upphandlingen av skärgårdstrafiken och är starkt kritiska till Socialdemokraternas vallöfte att låta Waxholmsbolaget, WÅAB, återta trafiken.
– Det skulle vara döden för småredarna att lägga den i WÅAB:s regi. Det är bättre att låta entreprenörer sköta det, säger Kjell Jansson.
För att undvika vidare haverier i upphandlingsärenden har landstinget infört en ny policy som man ska jobba efter.
– Vi har sagt att vi ska bli Sveriges vassaste uppköpare och har genomfört stora förändringar så att det ska göras bättre framåt, säger Iréne Svenonius.