KRÖNIKA. Efter år av krångel, missar, och förvirring är det nu möjligt att lejonparten av sjötrafikupphandlingen nått vägs ände. Om den inte överklagas vill säga utan vinner laga kraft. Därefter återstår endast två mindre trafikområden att upphandla och sedan är landstingets trafikpolitiker och -tjänstemän slutligen i mål.
Ursprungligen var tanken att även små rederier skulle ha chans att delta i upphandlingen. När politikerna 2013 insåg att dessa rederier istället skulle missgynnas av den då pågående upphandlingen avbröts den. Under kommande år utformades trafikområdena så att de mindre redarena skulle få möjlighet att lägga bud på trafiken. Så sent som 2017 sade skärgårdslandstingsrådet Gustav Hemming (C) att dessa nu skulle få en rimlig chans att delta i upphandlingen.
Ambitionen var också att undvika en monopolsituation genom att de nya avtalen kunde tecknas av flera olika operatörer.
2013 varnade branschfolk för att internationella jätteaktörer skulle kunna vinna upphandlingen genom att dumpa priserna. Och därefter tvinga politikerna till en omförhandling med nya, saftiga, priser som följd.
Redan när Gotlandsbolaget gav sig in skärgårdstrafiken genom sitt dotterbolag Nya Skärgårdsbolaget kom politikernas visioner på skam. Giganten Gotlandsbolaget övertog en stor del av trafiken, höjde prislappen i flera omgångar, och länets skattebetalare fick i vanlig ordning stå för notan.
Nu är Gotlandsbolaget borta ur leken och istället tar Blidösundsbolaget över. Bolaget, som startades av Blidöborna 1908, är i dag en del av Transdev Northern Europe AB. Det multinationella transportföretaget driver trafik i en rad länder och ägs till 70 procent av franska staten.
Om Blidösundsbolaget deltar i, och vinner, de sista trafikområdena som ska upphandlas får det i princip monopol på hela skärgårdstrafiken.
Rent teoretiskt har det varit möjligt för små redare att lägga bud på trafiken men inte i praktiken. I det nya avtalet bär utföraren ensam alla risker för de maskin- och miljöskador som kan uppstå. En sådan sits kan ingen mindre redare sätta sig utan att riskera hela den egna verksamheten men det klarar förstås Transdev Northern Europe.
Utan tvekan finns kompetensen inom Blidösundsbolaget att driva skärgårdstrafiken. Att Transdev har ekonomiska muskler vet vi också och därmed kan vi räkna med en stabil trafik de kommande åren.
Däremot kan man undra på vilket sätt det blir bättre och billigare att Frankrike driver nästan all trafik i Stockholms skärgård istället för Waxholmsbolaget eller flera mindre rederier. Det får gärna våra politiker förklara.
Liksom vad som hände med deras ursprungliga visioner.