
Taxirederiet Sea Cab på Möja har dragit ner på antalet bryggor i sitt upptagningsområde. Allt för att hinna med övriga bryggor. Men det ställer till det för bland annat passagerare till klubbholmarna utanför Möja.
Som en följd av osäkerheten kring den nya sjötrafikupphandlingen krymper taxirederiet Sea Cab sitt upptagningsområde. I dag trafikerar rederiet enligt ägaren Hasse Fogelström flera hundra bryggor, men har dragit in på fyra stycken, bryggor som tar för lång tid att köra till.
- Vi har krympt området för att vi inte hinner med annars. Det gäller fyra av flera hundra bryggor som vi inte kommer att gå till, säger Hasse Fogelström och fortsätter:
- Antingen gick vi ner i storlek så här eller så slutar vi helt. Så vi tog bort de bryggor som låg illa till för att de tar för lång tid. Man måste ju visa hänsyn när man kör också.
En av bryggorna som har tagits bort är Västerö, klubbholme för Ligna båtsällskap. Det har skapat problem för de klubbmedlemmar som inte har egen båt, men som inte kan komma till klubbholmen på annat sätt än med Sea Cab.
- Visst, det är taskigt, det finns inget annat bolag som kör de turerna som vi kör, det har inte varit lönsamt. Vi har gjort andra saker som har gjort att det har gått ihop, men det funkar inte längre.
Ett förslag från taxirederiet till båtsällskapet har varit att ordna en brygga på utsidan ön, mot Granholmen. Men för det krävs tillstånd som klubben måste söka, eftersom marken är privatägd. Skärgården har dock inte lyckats nå någon i båtsällskapet för att kolla hur etablerandet av bryggan går.
Enligt Hasse Fogelström är grundproblemet osäkerheten kring den nya sjötrafikupphandlingen:
- Allt bygger på Waxholmsbolagets upphandling, vi vet inte om vi kan vara kvar i framtiden, och har börjat se om vårt hus redan nu. En båt är redan såld och troligen säljer vi snart två till.