KRÖNIKA. Samtidigt som politiker och tjänstemän hoppas på en förlängd turistsäsong och fler besökare i skärgården hopar sig molnen – bokstavligen – över skärgårdskrogarna.
Den här säsongen har hittills inletts med ett kyligt, blåsigt och regnigt väder.
Vädret slår olika. Krogarna och hotellen på Sandhamn, till exempel, klarar sig ofta bra även om solen uteblir. Gästhamnen är ändå ofta fullsatt och turistbåtarna går i skytteltrafik från Stockholm.
Andra destinationer har många fasta bokningar i forma av bröllop och konferenser.
Men hela besöksnäringen i skärgården har under 2020-talet kämpat med hög inflation och höga räntor, som ett resultat av bland annat kriget i Ukraina. Elpriserna var också rekordhöga vintertid i början av decenniet.
Många företag inom besöksnäringen begärde uppskov med skatten för att klara de svåra åren. Förra året skulle pengarna betalas in till staten, vilket fick många krogar att gå på knäna eller helt enkelt gå i konkurs.
2024 var mer än var fjärde konkurs ett företag som beviljats ett tillfälligt skatteanstånd sedan pandemin. I mars i år gick 122 restaurangföretag i konkurs. Det är det största antalet krogkonkurser som hittills noterats under en enskild månad, enligt branschorganisationen Visita.
Även 2025 ska anstånden fortsätta betalas tillbaka. För flera destinationer rör det sig om stora summor.
Skärgården har fått massor av gratisreklam utomlands, inte minst den nya vandringsleden Stockholm Archipelago Trail. Förhoppningen är att öarna ska få fler besök av utländska turister.
Samtidigt verkar det svenska båtlivet minska i mellersta och yttre skärgården, enligt flera näringsidkare som jag talat med.
Fler båtägare väljer att hålla sig till den inre delen av skärgården, med fler övernattningar på klubbholmarna. De yngre köper inte längre båt i samma utsträckning, utan hyr när lusten faller på.
En annan konkurrent till krogarna har dykt upp i naturhamnarna: Mathem. En kamrat berättar om hur några större segelbåtar låg stilla flera dagar i naturhamn, beställde mat och dryck på nätet från Mathem och fick det levererat direkt till båtarna.
Ytterligare ett hot mot krogarna kommer från dem själva: allt fler gäster beklagar sig över för höga priser.
Förhoppningsvis kommer solen snart och lockar ut fler besökare till skärgårdskrogarna och ger de hårt prövade krögarna lite andrum.
Annars kanske regionens marknadsföringsslogan the Magic Season i år får bytas ut till the Tragic Season.