
Att 25-årsjubilerande Skärgårdsmässan överlevt så länge och dessutom fortsätter att växa har besökarna många att tacka för men framför allt dess skapare.
– Det är så kul om jag kan bidra till att folk upptäcker mer om skärgården, säger Anders Åkerman.
Han har skrivit noveller, uppsatser, artiklar och böcker, startat flera tidningar och magasin och dessutom drivit förlag, bildbyrå, bokklubb och webbplatser. Han har ordnat seminarier och konferenser och till och med producerat en musikskiva.
En sak har alla dessa projekt gemensamt: de handlar om skärgården på det ena eller andra sättet.
– Skärgården är mångfacetterad och där finns så mycket att upptäcka att det räcker ett helt liv, säger Anders Åkerman.
Han har (givetvis) även ägt och drivit tidningen Skärgården och utan Anders insatser för 12 år sedan, när tidningen var i kris, hade den inte funnits i dag.
Så att det just är Anders Åkerman som kläckte idén till Skärgårdsmässan är kanske inte så konstigt.
– 1989 blev jag övertygad om att fler människor måste få chansen att upptäcka Stockholms skärgård. Det var då som jag hyrde Wasahallen för den första mässan, säger Anders Åkerman.
Den invigdes av visdiktaren Olle Adolphson och lockade 30 000 besökare. Publikrekord sattes 1998 då 100 000 kom men i snitt besöks mässan årligen av cirka 50 000 personer.
– Totalt har vi haft minst en miljon besökare, säger Anders Åkerman.
Många av de som återkommer varje år menar att sommaren börjar i samma stund som Skärgårdsmässan öppnar.
Alla utställare, seminarier, debatter, prisutdelningar och framträdanden lockar liksom de många vackra veteranbåtarna som ligger förtöjda längs kajen.
När Anders arrangerade den första mässan var hans tanke att den skulle spegla skärgårdens hus, båtar, natur- och kulturliv men sen dess har mässan ändrat karaktär. På 1990-talet var det många utställare som sålde båtdelar och tillbehör och ett år såldes till och med en äkta rysk u-båt i smådelar.
– Då kunde en hel familj komma hit för att sälja ankare och tampar men det är ingen som har tid med sådant nu mer, säger Anders Åkerman.
Han menar att mässan är en spegel av nutiden och ständigt utvecklas med den.
– På senare år har vi fått allt fler utställare från andra Östersjöländer. Det är spännande för gillar man skärgården, gillar man också andra delar av kusten efter Östersjön, säger Anders Åkerman.
Liksom veteranbåtsmötet hör musiken till de återkommande inslagen på mässan. När Dragspelsförbundets 100 dragspelare klämmer i, eller när Skärgårdskören från Rådmansö framför sitt Taube-program, fylls snart publikplatserna.
Med sitt brinnande intresse för skärgården har Anders Åkerman plöjt ner tusentals timmar på ideellt arbete i sina projekt och det är inte alltid det går ihop ekonomiskt. Marknadsföringen av Skärgårdsmässan är dyrbar och entrén gratis varför den sällan kan räknas hem.
– Jag har tänkt många gånger att mässan tar för mycket kraft och kostar mig för mycket men det är svårt att sluta. Det är så många som räknar med mässan och har glädje av den, säger han.
Anders Åkermans passion för Stockholms skärgård väcktes under 1950- och 1960-talet då han började utforska arkipelagen från sin segelbåt.
– När jag inventerar mina semestersomrar kommer jag alltid fram till att de dagar som jag tillbringat med familjen i båten gav de rikaste upplevelserna, säger han och fortsätter:
– Min vurm har hela tiden varit att om jag hittar något fantastiskt vill jag dela med mig så också andra kan upptäcka det