
I juli 2021 blev en mindre segelbåt påkörd av en stor motorbåt strax norr om Sollenkroka. Segelbåten klövs och sjönk, och de två personerna ombord fick kasta sig i vattnet för att rädda livhanken. Nu har hovrätten fastställt att motorbåtsföraren gjort sig skyldig till grov vårdslöshet i sjötrafik och vållande till kroppsskada.
Björn Appelgren var en av seglarna som blev påkörda. Han fick föras till sjukhus med ambulanshelikopter med en sårskada i huvudet, bland annat.
– Vi seglade och trodde att han såg oss men när vi insåg att han inte skulle väja och att vi inte skulle hinna undan kastade vi oss i vattnet i sista sekund. I den våldsamma kollisionen slungades vår båt på mig där jag låg i vattnet och jag fick en del skador, berättade han för Skärgården veckan efter olyckan.
I det rättsliga efterspelet dömdes föraren av motorbåten, en norrman född 1975, för vållande till kroppsskada och grov vårdslöshet i sjötrafik av tingsrätten i februari 2023. Han dömdes till 56 000 kronor i böter och skadeståndsersättning om närmare 200 000 kronor plus ränta för bland annat sveda och värk, kränkning och ersättning till försäkringsbolaget för den förstörda segelbåten.
Mannen, som nekade till brott, överklagade till hovrätten. I november kom hovrättens dom, som i stort sett fastställer tingsrättens dom i skuldfrågan. Man sänker dock bötesbeloppet till 70 dagsböter istället för 100, eftersom man anser att det samlade straffvärdet, motsvarande fängelse i fyra månader, är något lägre än tingsrättens bedömning. Domen vann laga kraft i december.
Hovrätten skriver bland annat att det är klarlagt att det var motorbåtsföraren som hade väjningsplikt, att han inte höll nödvändig utkik, och inte framförde båten med sådan säker fart att han hade kunnat vidta åtgärder för att undvika en kollision. Han har på flera sätt “brustit i gott sjömanskap”, skriver rätten.
Hovrätten anser också att brottet är att betrakta som grovt, eftersom han”kört en stor, tung och snabb motorbåt – enligt egna uppgifter inte enkel att framföra, varför han aldrig åker ut med båten själv – i en normalt vältrafikerad farled en tidig lördagkväll i början av juli månad.” “Framförandet har slutat med en tämligen allvarlig sjöolycka. Han måste ha insett att det fanns en stor risk att han /…/ kunde orsaka en kollision med andra båtar”, skriver domstolen. Man anser dock inte att brottet har varit uppsåtligt, eller att mannen varit likgiltig inför konsekvenserna av sitt handlande. Hovrätten ger därmed inte Björn Appelgren rätt till skadestånd när det gäller kränkning, för då ska normalt ett uppsåtligt brott ha begåtts.
Björn Appelgren tycker att det är befriande att det äntligen blivit klart efter 3,5 år i rättsapparaten.
– Polisutredningstid och väntan på domstolsförhandlingar har varit oacceptabelt lång och plågsam. Händelsen har varit ett svårt trauma som jag nu kan gå vidare från.
Han fortsätter:
– En lärdom för oss alla är att sikten från många större motorbåtar är begränsad och att vi andra av självbevarelsedrift måste vara vaksamma när de närmar sig. Stor och snabb båt behöver inte innebära stor erfarenhet och skicklighet. Utan flytväst hade jag aldrig överlevt.