Att leva som buddhistisk munk är inte en lätt sak.
Det vet Alexis, 10 år, som tillsammans med nio andra pojkar fått pröva på livet som munk i två veckors tid vid What Phra Dhammakaya meditation center i Stora Vika.
Dagarna har varit långa och fyllda med timmar av meditation och träning.
– Väldigt annorlunda mot hur jag lever annars, säger Alexis.
Mantrat på thailändska återkommer med jämna mellanrum från meditationsledaren och munkarna Phra Vichai Punnadhammo och Phra Bhoonma. Annars är det helt tyst. Inne i den stora salen på det gamla vandrarhemmet i Stora Vika pågår ett av dagens alla meditationspass. Längst fram i salen sitter pojkarna i åldrarna sju till tretton år. Phra Vichai Punnadhammo rättar till en av pojkarna så att han sitter upprätt.
– Normalt sett brukar pojkarna som deltar i övningen vara äldre. De här pojkarna har verkligen testat mitt tålamod. Under meditationerna kan de vara koncentrerade. Men under deras fritid är de svårt att få dem tysta, säger Punnadhammo.
Om några dagar är övningen som kallas Samanera över.
– Samanera är en gammal buddhistisk tradition. Lite som konfirmationen är för kristna skulle man kunna säga. Ofta vill föräldrarna att ens söner ska ha prövat åtminstone en gång i livet att leva som munk, förklarar Rungaroon, som är volontär på centret.
Pojkarna, eller noviserna, som de kallas av munkarna har utöver meditation och ordinationsfraser på Paliska fått lära sig innebörden av en munks fem föreskrifter.
– De fem föreskrifterna bör efterlevas av alla, inte bara munkar. De utgör den etiska koden för buddhismen och handlar om att avstå från att skada levande varelser, inklusive en själv. Att man inte ska stjäla, leva i sexuella missförhållanden, ljuga samt inte dricka alkohol eller andra gifter som är skadliga för kroppen, säger Punnadhammo.
Utöver dessa föreskrifter har de buddhistiska munkarna ytterligare 227 regler och förordningar som de måste leva efter. Bryts någon av dessa föreskrifter skapas dålig karma.
– Den dåliga karman kan visa sig antingen i detta liv eller nästa, förklarar Punnadhammo.
För Alexis, 10 år, har veckorna varit jobbiga men också insiktsfulla.
– Det har varit väldigt annorlunda mot hur jag har det är hemma. När jag är hemma brukar jag spela spel eller vara med mina vänner. Här är allting mycket lugnare, säger han.
– Jag har lärt mig att sprida kärlek och att man ska älska varandra, säger Ken, 7 år.
What Phra Dhammakaya meditation center öppnade vid det gamla vandrarhemmet i Stora Vika i höstas. Här bor normalt sett två munkar men för dagen är centret fullt av människor, både barn och vuxna. Maten som munkarna får äta är ”offrad” av medlemmarna. Ofta är det mycket grönsaker men ibland är det också kött som serveras.
– Som munk ska man vara helt fri från bekymmer för att kunna fokusera på meditation och läran om Buddha. Därför är en munk beroende av att människor skänker mat, kläder, skydd och medicin och av den anledningen kan vi heller inte tacka nej om det skänks kött till oss, även om vi inte stödjer att äta döda djur, säger Punadhammo.
Han berättar dock att munkar som lever i ett icke traditionellt buddhistiskt land, som Sverige, får köpa sin egen mat men endast i undantagsfall.
När munkarna inte mediterar studerar de eller lär ut om Buddhas sätt att leva.
What Phra Dhammakaya är en internationell rörelse som har center i flera länder. Deras mål är att genom meditation bidra till en bättre värld. I Sverige finns utöver det i Stora Vika även center i Gävle och Borås.
– Tidigare höll vi till hemma hos de olika medlemmarna men i längden var det inte hållbart. Det blev för spretigt. Därför kände vi att det behövdes en mer ordentlig samlingsplats, ett tempel, säger Supakarn Phatcharasophon, volontär.
Munkarna vill inte att deras tempel i Stora Vika ska vara en sluten lokal.
– Nej, tvärtom! Alla är välkomna hit för att meditera med oss eller för att lära sig mer om buddhism, säger Punadhammo.
Varje dag mellan klockan 05 till 06 och 19.30 till 20:30 är centret öppet.
– Alla kan meditera, oavsett tidigare erfarenheter. Med hjälp av meditation kan människor bli mer fokuserade och motiverade, fortsätter han.
Enligt honom har lokalinvånarna i Stora Vika tagit emot de med öppen famn.
– Det är till och med några som kommer hit varje dag för att meditera med oss.
Fotnot: Inom buddhismen finns tre olika läror: Theravāda, Mahāyāna och Vajrayana. Den lära som What Phra Dammakaya förespråkar grundar sig på de äldre skrifterna av Theravāda och har sitt ursprung i Thailand. Skillnaderna mellan de olika lärorna kan variera.07