Tillsammans med Båtskroten på Muskö startar nu Sweboat och Stena Recycling ett återvinningsprojekt för att skrota båtar runtom i hela landet. Något som kommer att kräva samarbeten med en lång rad sjöentreprenörer.
Nu ska det gå att återvinna båtar i hela Sverige, tack vare ett projekt som i ett samarbete mellan Båtskroten på Muskö, Stena Recycling och Sweboat. Tanken är att systemet ska fungera genom ett omfattande företagsnätverk runt om i Sverige, som vart och ett ska förbereda och bearbeta båten för återvinning.
Till en början ska nätverket och själva systemet byggas upp med hjälp av projektpengarna, ett arbete som kommer att hålla på en bra bit in på nästa år. Därefter är projektet tänkt att tas i bruk och stå på egna ben.
- Tanken är att ha ett antal förbehandlare, antingen en plats att komma till eller en person som åker ut och förbereder båtarna för skrotning. Som att tömma båten på oljor och andra miljöfarliga ämnen, säger Maria Rindstam på Muskö båtskrot.
Nätverket kommer att kräva ett stort antal sjöentreprenörer som dykare, transportörer och bärgare.
- Vi kommer även att jobba med att ta fram rutiner och enhetliga prislistor för att man lätt ska kunna ta reda på vad det ungefär kommer att kosta att skrota en båt, fortsätter hon.
En annan del i projektet blir att följa upp en rapport från Naturvårdsverket som mynnade ut i lagförslaget att det ska bli lagligt att kunna flytta bort övergivna båtar från egen mark, vilket i dag inte går. Ännu så länge har dock inget hänt med förslaget.
Sverige är ett av världens mest båttäta länder, vilket hänger ihop med att båtlivet har varit en svensk folkrörelse sedan 1920-talet. I dag beräknar Båtbranschens riksförbund Sweboat med att två miljoner människor i Sverige har tillgång till någon av de cirka 880 000 fritidsbåtar som finns här. En siffra som placerar landet högt upp på listan över världens båttätaste länder.
Många av båtarna är från 1960- och 1970-talen, tillverkade i glasfiberarmerad plast med mycket lång livstid. Enligt Båtskroten kan det nya systemet bli en vinst för alla. Dels får båtägarna lämna sin båt där den tas omhand på ett miljöanpassat och prisvärt sätt. Dels minskar även risken för att nedskräpande båtvrak hamnar på båtuppställningsplatser, längs stränder och i naturen. På så sätt frigörs även mer ytor på båtuppställningsplatserna, eftersom det många gånger är där som uttjänta båtar hamnar.