KRÖNIKA Jag hade en dröm härom natten, som utspelades i nådens år 2016. Den var ungefär så här:
Runt om i Stockholms skärgård skjutsades båtpassagerare fram och tillbaka mellan bryggorna. Kaptenerna ombord var glada och nöjda för de har nu fått löfte från om att få köra sina fartyg i många år framöver. Passagerarna var också glada även om det var trångt ombord. De vise männen som bestämmer hade slagit fast att alla i socknen som har månadslånga resehandlingar ska få åka med båtarna på samma sätt som de får åka med alla andra kollektiva färdmedel. Det kunde man inte göra tidigare, för då skulle man betala extra bara för att man ville åka med en båt. Fartygen var fulla med människor som åkte kors och tvärs, för vem vill inte åka båt när det är så vackert bland öarna och inte kostar extra. Särskilt glada var boende på öarna utanför Österåker för nu har man sett till att de kan de ta en båt till byn på helgen året om.
Men allt är inte frid och fröjd för i luften seglar odjur omkring, så kallade skarvar. I vattnet lurar monster som kallas sälar. All fisk äter de upp. Länsstyrelsen beslutar att låta poeten Bruno K Öijer vandra längs ständerna och recitera sina dikter. Det fungerade utmärkt och bestarna försvann. Beslutet upphävs av Naturvårdsverket. Sälarna får man bukt med på ett annat sätt. En psykolog med maritim inriktning anlitas och genom kognitiv beteendeterapi övertygas sälarna att sluta äta torsk och istället kalasa svartmunnad smörbult.
På ön Svartlöga hörs glada toner. Befolkningen har länge gnytt över att man känt sig isolerade och att det har varit svårt att få kontakt med omvärlden, men de höga herrarna från stora staden har lyssnat och plockat fram den tjocka plånboken. Efter en högtidlig ceremoni, bland annat med unga trumslagare från Vidinge, så uppför man en ultramodern optisk telegraf. ”Fantastiskt, nu kan vi signalera ända till Rödlöga!”, säger en öbo entusiastiskt.
I Vaxholm stormar det i sundet. Färjerederiet får av säkerhetsskäl inte använda motordriven linfärja. Färjkarlen som anlitas tröttnar snabbt och strejkar. Han sitter på kajen och dricker kaffekask.
Fyllhundar gör succé till sommaren. Organisationen Båtfolket har anlitat hundtränaren Cesar Millan som lyckats träna åtta portugisiska vattenhundar att köra båt mellan skärgårdskrogarna. Kustbevakningen samlas till krismöte.
När jag vaknade kände jag mig upprymd, sedan insåg jag hur absurt det hela var. En avslutad upphandling sjötrafiken?! Vem har hört talas om något så dumt!