Förra onsdagen sa riksdagen för tredje gången nej till en utvärdering av den skärpta sjöfyllerilagen. ”Civilutskottet förutsätter att regeringen noga följer frågan och kommer att följa upp den”, löd motiveringen även denna gång.
Samtliga 12 motioner, som nu behandlades, föreslog att sjöfyllerilagen från 2010 skulle utvärderas. Bakom 10 av motionerna stod moderata riksdagsledamöter medan 2 författats av centerpartister.
Under valrörelsen var många politiker positiva till en utvärdering av lagen. Bland dem nuvarande inrikesminister Anders Ygeman (S) vilket Maria Abrahamsson (M) tog fasta på i debatten inför onsdagens omröstning.
– Den politiker som nästan ställde ut detta som ett vallöfte är i dag statsråd i en regering som har utredningsmakten i sin hand, sa hon.
När Eva Lindh (S), äntrade talarstolen hävdade hon att det finns en studie som visar att mörkerseendet påverkas redan vid väldigt låga intag av alkohol men Lindh tillade att det finns olika studier om detta.
– En studie visar att alkoholintag kan vara än allvarligare på sjön än i vägtrafiken. Ljud, vind och allting annat innebär att man påverkas mycket mer och får det svårare att framföra båtar, sa Eva Lindh.
Margareta B Kjellin (M) står bakom en av de motioner som avslogs. Hon framhåller att lagen är ett trubbigt verktyg då den verkliga problembilden i praktiken negligeras. I praktiken sker de flesta olyckor från småbåtar som inte omfattas av lagen. Det centrala, skriver Kjellin, borde ur ett lagperspektiv vara att markera mot vårdslöshet och de individer som utsätter sig själv och andra för fara. De kriterierna uppfylls inte i lagen.
Trots att riksdagen nu åter sagt nej till en översyn av lagen är aktionsgruppen Båtfolket hoppfulla och skriver i sitt senaste nyhetsbrev ” Vi är övertygade om att i slutänden kommer fakta att vinna över detta ängsliga beteende. Men det kommer bara ske om vi ligger på, förser våra riksdagsmän och -kvinnor med fakta och ställer dem till svars för hur de kriminaliserar medborgare utan skäl och slösar med samhällets resurser.