I måndags förra veckan hade den nya pendelbåtslinjen 83 mellan Stockholm och Vaxholm premiär. Turen tas av de flesta emot som en god nyhet. Men inte av Ramsöborna som nu bara får använda sitt ö-kort på sex turer istället för 12.
– Vad håller ni på med nu? Ni straffar de som bor i skärgården. Om man åker till Vaxholm för att handla får man vänta tre timmar på båten hem, säger Ylva Kjellman.
När pendelbåten Vånö anlöper Vaxholm strax före klockan åtta springer en skara upprörda Ramsöbor av.
– Ö-kort! säger Ylva Kjellman och viftar med sitt kort mot representanterna från Vaxholms stad, Trafikförvaltningen och sjötrafikutskottet i regionen som står på kajen.
Malin Forsmark, kommunstyrelsens ordförande i Vaxholm, tror att pendelbåten kommer att bli en naturlig del av Vaxholmsbornas resvanor:
– Vi tror mycket på vattenvägarna. Vaxholm ligger i framkant.
Den nya pendelbåten räknas som SL-trafik och på den gäller inte ö-kortet. Ramsöborna har blivit ombordsläppta av personalen som känner igen dem, ändå.
– Det finns fler av oss, men de är på sina arbeten.
De 57 Ramsöbor som har ö-kort har fram till denna dag kunnat åka 12 turer på vardagarna. De som samlats på kajen vill framföra det orimliga i att 16 båtar numera lägger till, men bara sex av dem går att åka med ö-kortet.
– Första båten går 8.10 för ö-kortet. Vi som arbetar, det är rätt många som gör det, behöver åka vid 6 eller 7.10. När vi ska hem är det 15.25 eller 21. Ordinarie arbetstid är 8.30-17, eller hur? Vi som jobbar i Vaxholm behöver inte ett extra SL-kort, säger Jenny .
Det nya systemet påverkar även ungdomar som har kvällsaktiviteter i Vaxholm, och äldre som tar sig till läkarbesök inne i stan.
– Vilka ska åka med de andra tio turerna? Hur mycket förlorar landstinget på att vi tar dem?
Ramsöborna kallar det för ett avtalsbrott, då de köpt ö-kortet i tron att de ska kunna arbetspendla och kräver att det gäller på båtarna hela hösten.
Samtidigt har andra linjer justerats för att passa pendelbåten, till exempel turen som Viggen går från Resarö, Ytterby brygga. Christer Ingelsten, projektledare för Linje 83 på Trafikförvaltningen, menar att tidtabellen förbättrats.
– De har ett jättebra utbud, frågan är bara om ö-kortet ska gälla. Det är en politisk fråga. Det här handlar om 37 kronor om man vill ta första bästa båt, säger han.
– Det handlar inte om 37 kronor, ni har ingen förståelse för folks ekonomi. Vi hade varit så lyckliga om ö-kortet kunnat gälla till sista december som vi betalat för. Ta ett klokt beslut i januari, om ni tycker det är rimligt, men inte under innevarande period, säger Ylva Kjellman.
Även Michael Baumgarten, gruppledare för Liberalerna i Vaxholm, har uppmärksammat frågan i ett mejl till regionen.
– Jag yrkar på att ö-kortet skall vara giltigt betalningsmedel på samtliga turer, skriver han.
Gustaf Hemming (C), skärgårdsregionråd, säger att han kommer slåss för att ö-kortet ska finnas och att de kommer se över vilka turer det ska gälla på.
– Jag tycker det är viktigt att man ska kunna ta sig till och från arbetet. Men jag vill inte lova att alla turer ska gälla på ö-kortet. Vi ser hela skärgården. Vi hör er, vi ser er.