Arbetet med den nord-sydliga tvärförbindelsen är i full gång. Mycket är ännu höljt i dimma, men detaljerna kring avgångstider och vilka öar och bryggor som ska trafikeras börjar nu bli klart.
När Möjabon Agneta Österman förra året hävdade att det tog längre tid att åka från Möja till Utö än från Stockholm till New York så väckte det viss uppmärksamhet. Med den nya tvärförbindelsen kommer Agneta och andra Möjabor att ta sig till Utö på 3,5 timmar, enligt den tidtabell som landstinget publicerat.
Arbetet med att ta fram dragningen för den nord-sydliga tvärförbindelsen har varit intensivt. Det viktigaste har varit att få linjen att stämma överens med bussarnas tidtabeller. Resultatet har blivit två avgångar per dag i vardera riktning. Båtarna går dock inte hela vägen från norr till söder. Södergående båt vänder vid Kymmendö och norrgående vid Blidö. Det innebär att vissa öar i skärgårdens ytterkanter enbart får en avgång och en ankomst per dag.
– Det beror på schematekniska skäl, skepparna får inte köra längre utan rast. Det är också mindre resandeunderlag längre ut, jag tror det är en klok avvägning, säger skärgårdslandstingsrådet Gustav Hemming.
Vissa ändringar kan fortfarande komma att göras, eftersom bussarnas tider för nästa sommar ännu inte är fastställda. Även angivna bryggor kan ändras utifrån synpunkter som kommer in.
Däremot är öarna spikade och kommer inte att ändras, i alla fall inte under försöksperioden. Några av skärgårdens mest populära öar, som Grinda, Ingmarsö och Sandön finns dock inte med i dragningen.
– Man kan alltid önska att fler öar ska ingå, men ska man dra linjen till Sandhamn blir det en omväg. Linjen bygger på bytesmöjligheter i Stavsnäs till Sandhamn. Det viktiga har varit att man inte ska behöva åka buss på fastlandet, säger Gustav Hemming.
Försöket med tvärförbindelsen ska pågå under en sommar för att sedan utvärderas. En regnig sommar skulle alltså kunna ha stor påverkan på hur många som reser.
– Om det blir en dålig sommar så får vi ta in det i utvärderingen. Det här är ett första steg. Det har varit tufft nog att få till ett försök, men vår vision är att detta ska bli en permanent linje och att den i någon form ska gå året om.