Just nu pågår en omfattande renovering av Blidö Hamnkrog. Trots slit och stress skiner krögaren Inger Andersson ändå som en sol för en ovanligt spännande säsong väntar. Nu är det klart att båten på den nya nord-sydliga linjen ska angöra Stämmarsunds brygga strax nedanför krogen.
Nord-sydliga linjen stannar vid Stämmarsund på Blidö och Kolsvik på Yxlan, istället för Glyxnäs och Vagnsunda. Det bekräftar Waxholmsbolaget.
– Det stämmer, säger Göran Malmsten, sjötrafikchef.
Att Blidö nu får fler besökare är hamnkrogens ägare Inger Anderssons fulla övertygelse.
– Det är stort alltså! Det möjliggör för mig att utöka min verksamhet, inget snack om saken. Dessutom var Stämmarsund och Kolsvik förr de normala träffpunkterna. Jag gillar tanken på att man återgår till historien, säger Inger Andersson.
Blidö har hittills varit en anonym ö man mest kommer till om man har en anledning. I och med den nya linjen blir det möjligt att båtluffa i skärgården på ett helt annat sätt än tidigare. Gruppen av skärgårdsaktörer som tillsammans jobbat för att linjen ska bli av vill fortsätta samarbeta.
– Jag har en del trogna båtluffare. Nu ska vi rikta in oss mot de som inte redan vet om Blidö. Samarbetet mellan oss aktörer handlar om att nyttja varandras områden. Du kan köpa picknick hos mig som du sedan tar med till nästa ö, säger Inger Andersson.
Hon anpassar även restaurangens meny efter målgruppen. Man fortsätter med husman och den populära grillbuffén, men i sommar får hamnkrogen även en sushikock.
– Matgäster i Stockholm äter mycket sushi. Vi kommer att laga 90 procent av maten här. Vi är inte den billigaste ökrogen, men innanför spannet. Stamgäster och Blidöbor får stammiskort och vi fortsätter med underhållning på lördagar.
Niklas Drakenberg är delägare i Stavsnäs Båttaxi som ska trafikera nord-sydlinjen. Han har deltagit i diskussionerna om samarbeten med bland andra Inger Andersson.
– Vår tanke är att låta dem vara en del av linjen för ett ”lokalproducerat” skärgårds-tänk. Våra båtar tar 60 personer, därför har vi begränsade cafémöjligheter ombord. Idén är att låta anläggningar leverera mat och pick-nickkorgar. Vi kör båten och så får vi se vilka aktörer som kan leverera tjänster längs med. Blidö är verkligen med på det här, säger han.
Om ett stort sällskap vill åka båtlinjen kan Stavsnäs Båttaxi sätta in extra båtar. Linjen körs på försök sommarsäsongen 2015 och Inger Andersson menar att dess vara eller icke vara hänger på att även öborna åker med.
– Jag blev förvånad, men det är många som inte känner till att linjen blir av. Då kan man inte förvänta sig uppbackning från öborna heller. Bättre information är något jag efterlyser. Viktigast är att barnfamiljer kan åka från Stockholm och se ytterskärgården utan att det kostar skjortan.
Inger Andersson har redan påbörjat upprustning av vandrarhemmet, men lägger nu in storstöten.
Över en fika med keylime pie med lakrits, ett lokalt recept som dyker upp på menyn i sommar, berättar hon om alla projekt som pågår under våren.
– Vi måste erbjuda en vacker och stabil anläggning för besökarna. Jag vill på sikt utöka till en åretruntverksamhet. Vi fräschar upp ordentligt.
Korridorerna i de två vandrarhemshusen ska få mindre korridorskänsla med ny belysning längs väggarna. Konferens- och festsalen ska få helt nya armaturer och möblemang för att kunna bli en festsal på riktigt, med plats för 90 sittande gäster.
Rummen har redan helt nya sängar men köken ska totalrenoveras.
– Vi kan ha vandrarhemsstandard, men det får inte bli dåligt för det. Hit ska man komma och tycka om att sitta och jobba några dagar.
Hon visar runt på anläggningen som ligger högt med utsikt över Blidösundet. Eftermiddagssolen ligger på de ljusgula husen, som alla ska målas om och förses med solcellslampor på knutarna. Även gästhamnen ska lysas upp. Bastun, badtunnan och bryggorna ska renoveras. Restaurangen ska målas om och få nya möbler, men baren i massivt trä behålls.
– Vi vill ha en naturlig miljö med skärgårdskänsla.
Det kanske mest omfattande projektet är duscharna och tvättstugan som just nu skapas i ett gammalt pumphus för de övernattande hamngästerna.
– Båtgästerna måste känna att vi satsar på dem. Jag är så glad över allt det här, säger hon med ett stort leende och pekar på det nygrävda avloppet.
Det finns ännu mer att göra. Ångbåtsbryggan skulle behöva rustas upp, vilket kräver sponsringspengar. En latrintömningsstation för fritidsbåtar är också i pipeline.
– Vi skulle fått en tömningsstation förra året men det släpar efter och jag ligger på kommunen som en igel, säger Inger Andersson.
Sommarsäsongen startar redan 2 maj på Blidö Bio, ett stenkast från krogen.
– Bion visar film och på kvällen spelar Blidöbandet BATS. Vi säljer mat och dryck där och ger försmak på sommarmenyn, säger Inger Andersson.
FAKTA
Nord-sydliga linjen körs på försök i sommar av Stavsnäs Båttaxi på uppdrag av Waxholmsbolaget. Den består av två linjer, en sydlig som går mellan Utö och Möja och en nordlig som går mellan Arholma och Dalarö. De möts halvvägs och överlappar varandra Det finns fyra replipunkter som trafikeras av båda linjerna
Rögrund, Dalarö, Möja och Stavsnäs. Linjen har två huvudbåtar och tre extrabåtar.