Det blir stora förändringar för sommarens nord-sydlinje. Bland annat kommer Sandhamn att trafikeras, däremot tappar Ornö sin trafik, vilket väcker ilska hos många på ön.
2017 blir sista året för försöket med den tvärgående nord-sydliga båtförbindelsen i skärgården. Därefter sker en utvärdering för att avgöra om linjen ska bli permanent. Inför säsongens trafik har stora förändringar gjorts. Någon upphandling kommer inte att göras, istället ska befintliga båtar användas.
– Vi vill pröva båtar som har högre tonnage med mat och dryck ombord. Det ger en bättre komfort och reseupplevelser som man förknippar med att åka skärgårdsbåt, säger skärgårdslandstingsrådet Gustav Hemming (C)
Större båtar gör också att man nu slipper åka buss från Ålö till Gruvbryggan på Utö. Båten går istället direkt till Utö från Nynäshamn. En annan nyhet är att populära Sandhamn ingår i linjen.
– Det är ett önskemål som många fört fram och något jag tror många resenärer kan uppskatta. Linjen kan därför inte dras förbi Stavsnäs, men därifrån finns bra förbindelser till Sandhamn, säger Gustav Hemming.
Dragningen gör att även Runmarö tappar trafiken. Andra förändringar är, bland annat, att Kapellskär, Fejan och Norröra utgår. Nya bryggor är exempelvis Räfsnäs och Furusund.
– Det är fortfarande en försöksperiod som ger oss möjligheter att experimentera med linjedragningar och se effekterna. När vi eventuellt fattar ett beslut om att permanenta linjen vill vi ha så bra underlag som möjligt, säger Gustav Hemming.
En av förlorarna i nya dragningen är Ornö som tappar trafiken. En förändring som kommer som ett dråpslag för många öbor.
– Det är en motgång för vår ö som försöker utvecklas med turistnäring. Vi har varit jätteengagerade och hjälpt till med både marknadsföring och nord-sydsidan på facebook. Utan att kommunicera med någon gör man så här, säger Anders Willborg i Ornö hembygdsförening.
Förutom befintlig krog, livsmedelsbutik, brödbod, kyrka och museum kommer Ornö till sommaren att få en bensinmack med kiosk vid bryggan. Det finns även intresse att fortsätta driva vandrarhemsverksamhet i Klockargården. Området trafikeras sommartid med båtar från Stockholm och en vägfärja angör andra sidan av ön.
– Det är inga båtluffarturister som kommer med färjan, det är fyra kilometer att gå. Det är en jätteviktig sak att få turister mellan öarna. Turlistan är inte lagd, det här måste gå att ändra på, säger Anders Willborg.
För fiskaren Anders Jansson kommer den indragna bryggan att ställa till det rejält.
– Det är jättesynd. För mig är de viktigt att kunna leverera fisk till Möja, Nämdö och Kymmendö.
Om han ska kunna fortsätta leverera fisk måste han skicka fisken med Waxholmsbolagets fraktbilar från Dalarö till Västberga.
– Det blir omständligt för mig att åka till Dalarö. Åkarna är inte alltid medvetna om att de ska ta frakt med sig tillbaka, ibland har de hunnit åka därifrån. Istället för att fisken är framme på Nämdö på en timme så tar det 36 timmar istället, säger Anders Jansson.
Anders Willborg anser att Ornö varit populärt mål för resenärer.
– Ornö brygga har haft ganska bra beläggning. Fjärdlång och Kymmendö gynnas av folk som åker till Dalarö ordinarie tur. Alla som åker till Ornö använder nordsydlinjen som tvärgående förbindelse.
Så här ser den föreslagna linjedragningen ut: