Under de senaste åren har bärplan flitigt diskuterats som framtiden för fritidsbåtar, men än har tekniken inte fått något stort genomslag. Kanske kommer vändningen i år, när flera svenska bolag planerar att lansera nya produkter.
Sverige är ett av de länder som ligger i absolut framkant när det gäller moderna båtar med bärplansteknik. Bärplan är en sorts ”vingar” under vattnet som gör att hela skrovet lyfts upp över vattenytan, vilket minskar friktionen mot vattnet. Skärgården har tidigare skrivit om bärplansbåten Candela som inom kort planeras att börja serietillverkas. Ett annat företag som under de senaste åren jobbat med tekniken är företaget Elektrofoil på Värmdö. Redan 2012 presenterade företaget en prototyp, men enligt vd Anton Simberg hade båten en del barnsjukdomar och designen har gjorts om. Den nya båten kallas One:Fly och är en båt som kan levereras med antingen el- eller bensindrift.
– Båten är färdigbyggd och ser ut som den modell vi kommer att serietillverka. I sommar kommer vi att ha den i vattnet och målet är att kunna börja sälja den till hösten, säger Anton Simberg.
Till skillnad från exempelvis Candela så fungerar bärplanen på One:Fly helt mekaniskt.
– Många andra bärplanstillverkare använder roder, har gyron, eller olika stabiliseringssystem för att få bärplanen att fungera. Vår teknik är helt mekanisk. Stöttorna vrider sig om båten kränger åt ena eller andra hållet och motverkar förflyttningen. Det är vår unika grej.
Ambitionen har varit att göra båten så standardiserad som möjligt för att kunna hålla nere priset.
– För bensindrift använder vi en standardmotor med lång rigg på 30 hästkrafter. Den har en marschfart på 25 knop och drar 0,2 liter per distansminut.
I tidigare prototyp använde man en förlängd rigg till motorn. Med den nya kortare riggen kan den inte lyfta lika högt över vattnet, vilket gör att den inte klarar lika höga vågor som tidigare.
– Man kan köra båten precis som vilken annan femmetersbåt som helst. Är det för höga vågor för en vanlig båt ska du inte gå ut med den här heller, säger Anton Simberg.
Anton Simberg säger att man kommer dra igång marknadsföringen efter att båten sjösatts i sommar. Ungefärlig pris för båt med bensindrift kommer att ligga på 380 000 kronor och under 700 000 för modellen med en elmotor som klarar marschfart i två timmar.