
Fartyget Viberö har just genomgått en förvandling enligt Waxholmsbolagets nya design då de gula och blå linjerna på skrovet målas över.
– I samband med genomlysningen av tekniken passar vi på att åtgärda målning, detta för att harmonisera mot beslutad fartygsmanual, säger Aleksander Krajsnic, pressinformatör på trafikförvaltningen.
Viberö ligger torrlagd på Rindö varv för att tekniska åtgärder ska utföras och får samtidigt en designuppdatering. Fartygsmanualen som är daterad till den 4 maj i år gäller samtliga fartyg inom Waxholmsbolagets flotta, utom ångfartygen Norrskär, Storskär och Västan. Den beskriver utseendet exteriört och interiört för att alla fartyg trots sina olika förutsättningar ska ha ett konsekvent uttryck i form av färgsättning, fartygsnamn, skorstenar och flaggor. Samtliga fartyg kommer målas om på sikt.
Varför tar ni bort de karaktäristiska linjerna som utmärker waxholmsbåtarna?
– I samband med att det nya fartyget Yxlan beställdes önskade trafikförvaltningen ta fram en mer tidsenlig design av fartyget och beslutade då att överge de blågula linjerna längs fartygets överbyggnad. Vi har gjort bedömningen att det är skorstenen som är den mest särskiljande signalen för våra fartyg, precis som på de äldre fartygen. Skorstenens blågula färger har vi därför valt att förstora något i den nya designen och vi har också valt att införa vimplar vid sidan av fartygsnamnet framtill på fartygets styrhytt så att fartygen ska kännas igen framifrån, säger Aleksander Krajsnic.
Vill ni ersätta Waxholmsbolagets varumärke med SL:s?
– Waxholmsbolagets varumärke lever naturligtvis kvar och inga planer finns i nuläget på att ersätta varumärket med SL. Under lågsäsong gäller SL-taxa ombord på WÅAB-trafiken då det finns ledig kapacitet.
Ångfartygen kommer att ha samma utförande som nu, de har aldrig haft blågula linjer längs sidorna.
– De många fartyg som inte ägs av Waxholmsbolaget, men går i Waxholmsbolagets trafik, har aldrig haft blågula linjer. De har kunnat urskiljas med Waxholmsbolagets vimpel hissad i fartygets mast, säger Aleksander Krajsnic.
Vad kostar detta arbete?
– Ingenting. Denna typ av insats regleras i avtalet med vår trafikutövare.