Efter två års arbete är nu regionens trafikförvaltning klar med en linjekarta för Waxholmstrafiken. Den finns redan ute på webb och i app och de närmaste veckorna kommer de upp på de bryggor som har informationstavlor. Konsumentorganisationen Resenärsforum är dock mycket kritisk till linjekartans utformning.
Johan Nordgren på trafikförvaltningen i Region Stockholm är ansvarig för den nya linjekartan:
Vad är bättre med den nya linjekartan i jämförelse med de som fanns tidigare?
– De gamla som fanns på baksidan av papperstidtabellerna var inga hela kartor. De var uppdelade i tre olika områden. Den här täcker hela skärgården. När nordsydlinjen kom 2016 gjordes en ny karta och den hade med allt från Arholma till Nynäshamn men det blev otydligt vid de bryggor där många båtar stannar, som Grinda eller Vaxholm.
På den nya tycker vi att man kan göra bryggnamnen större och vi kan på ett tydligare sätt visa vilka båtlinjer som trafikerar bryggorna.
Det är inte en karta som ger en överblick i hur skärgården ser ut men vi ville ge en tydlig och riktig bild över hur man ska åka med olika båtlinjer till olika bryggor för att underlätta reseplanering.
Varför liggande när kartsträckningen är stående?
– Vi har fått synpunkter på det och att man skulle ha kunnat göra en geografisk karta men det blir för många detaljer med öar som har flera bryggor som trafikeras i olika ordning och det hade blivit en mycket mer svårläst karta. Vi försöker systematisera funktionen och på SL har man liggande anslagstavlor. Vi testade stående på försök men då skulle det bli olika format. Vi har även anslagstavlor ombord på båtarna som är liggande.
Varför tog det två år att ta fram kartorna?
– Det har varit många inblandade i processen och så har pandemin gjort det svårt att mötas. Vi har valt att testa den på resenärer som har fått testa hur det har varit att tyda dem. Även personer med olika funktionshinder som färgblindhet och nedsatt syn har fått prova att läsa.
Vad kostade det?
– Några hundra tusen har det kostat i design. I kostnaden ingår inte bara kartan utan även färgsystemet, som vi kommer att använda oss av när man ska kunna söka på linjerna i vår app och på webben.
Hur stora kommer de att bli?
– 100 gånger 70 centimeter.
När kommer linjekartorna upp?
– Inom några veckor är de uppe på de bryggor som har informationstavlor.
Är SL:s pendelbåtar med?
– Nej, SL:s pendelbåtar har en egen karta.
Konsumentorganisationen Resenärsforum är dock kritisk till den nya kartan:
– Linjekartan är otydlig, eftersom den inte visar linjenätet i förhållande till geografin. Om man vill ta båten till Utö och gå runt på ön så vill man gärna veta vilka bryggor på Utö som trafikeras. Den informationen är extra viktig i skärgården där man annars riskerar att bli fast på en ö. För resenärer som tagit sig till skärgården på andra sätt, exempelvis på en segelbåt men som vill resa hem med Waxholmsbolagets båtar är det också bra att veta exakt vilka öar som trafikeras och inte bara ha bryggornas namn illustrerade på en linjekarta, säger Emil Frodlund, Resenärsforums vice ordförande och fortsätter:
– Det är ett generellt problem i kollektivtrafiken att resenärer ofta saknar överblick över kollektivtrafiksystemet och att det krävs att man känner till ett exakt hållplatsnamn för att kunna söka resor i reseplanerare. Det är därför mycket olyckligt att Trafikförvaltningen har tagit bort de geografiska linjekartorna från sin hemsida. Fördelen med digitala kartor är att de är lätta att zooma i och därför hade det inte varit ett problem med en hög detaljgrad.
– Att pendelbåtslinjerna heller inte finns med på kartorna är också anmärkningsvärt och tyder återigen på ett stuprörstänkande inom organisationen, då de troligen hanteras av en annan enhet.
Han undrar också över hur mycket interntid som har gått åt under det två år som utvecklingsarbetet med linjekartan tog, utöver reklambyrån Familjens arvode. Slutligen konstaterar han att Resenärsforum inte har tillfrågats som resenärsrepresentant under utvecklingsarbetet av linjekartan.
Text: Sofia Broomé