Trots att det miljöfarliga ämnet TBT förbjöds i båtbottenfärger 1989 fortsätter ämnet att läcka ut i havet. Men nu har forskare vid Chalmers och Stockholms universitet tagit fram en ny metod för att upptäcka giftiga färglager på båtar.
Metoden att hitta TBT i båtbottenfärger bygger på laserteknik, där en slags laserpistol hålls mot skrovet varvid de olika färglagren reflekteras. Metoden som nu har tagits fram är kalibrerad för att hitta TBT i första hand. Thomas Johansson på Havs- och vattenmyndigheten Hav, som bidragit med pengar till projektet, förklarar bakgrunden:
- Det började när vi testade vatten från spolplattor. Det visade sig innehålla så mycket TBT att vi undrade varifrån det kom, med tanke på att ämnet har varit förbjudit sedan 19080-talet. Vi behövde få en bild av hur mycket det finns kvar på båtarna. TBT är en mycket giftig organisk förening som togs fram för att bekämpa parasitsjukdomen snäckfeber. Men det visade sig även vara mycket effektivt för att bekämpa påväxt på båtbottnar och började därför användas i båtbottenfärger. 1989 förbjöds TBT i färg för mindre båtar och 2008 infördes ett globalt förbud mot TBT i båtbottenfärger för alla fartyg.
TBT nämns i EU:s vattendirektiv som ett farligt prioriterat ämne som bland annat stör fiskens fortplantning och hämmar tillväxten av bland annat tång, alger och musslor. Under 1970-talet slog användningen av TBT ut stora delar av ostronproduktionen i franska Archachon Bay. Och även om man har målat båten med mindre skadliga färger så kan alltså gifter läcka ut i vattnet från äldre, underliggande färger. Det användningsområde för metoden som forskarna ser framför sig nu är att marinor, fritidsbåthamnar eller kommuner som har för avsikt att sanera exempelvis en vik, först kollar statusen på befintliga båtskrov:
- Innan man börjar sanera kan det ju vara bra att ta bort källan, så att det inte tillförs nya gifter efter att saneringen är klar, säger Thomas Johansson. Skulle man hitta TBT i gamla färglager, eller om man bara misstänker att det finns kvar rester av giftig färg, är det enligt Thomas Johansson en bra idé att låta en fackman ta bort samtliga färglager, både för sin egen skull och miljöns:
- Det finns företag som tar hand om och blästrar båten. Dels måste den personen som gör det skydda sig och dels måste avfallet tas om hand på ett riktigt sätt. Enskilda båtägare kan ju också känna oro för att exempelvis slipa sin båt om det finns giftiga färgrester på den. Tvättar man båten på en godkänd spolplatta med godkänd avfallshantering så tas en del av TBT-resterna hand om, men inte allt eftersom reningen inte sker till 100 procent. - Det bästa är att låta blästra båten och lägga på en hård yta, som en epoxyfärg. Sedan tvätta några gånger per säsong i stället för att måla, säger Thomas Johansson.