Landstinget ska beställa ett nytt isgående fartyg som ska trafikera norra skärgården. Beräknad leverans är januari 2017, pris 60 miljoner kronor.
I många år var det trotjänaren Kung Ring, byggd 1902, som vintertid trafikerade Furusund–Gräskö–Norröra–Söderöra. Fartygets isegenskaper medförde dock inställda turer vid kraftig isläggning, ett problem som kvarstått med efterträdaren Riddarfjärden, som sattes in förra vintern.
Traden är på många ställen grund, mindre än fyra meter, och det är svårt att hitta ett fartyg med bra isegenskaper som klarar det. Därför beslutade landstingets trafiknämnd i förra veckan att ett nytt ska beställas. Det nya fartyget ska kunna ta 150 passagerare, vilket är i samma storleksordning som Kung Ring. Det ska vara tillgänglighetsanpassat och godkänt för fartygsområde E, vilket innebär att det inte får trafikera de yttre delarna av skärgården. Fartyget, som beräknas kosta 60 miljoner kronor, ska ägas av Waxholmsbolaget.
Byggstart är beräknad till oktober/november 2015 och leverans till årsskiftet 2016/-2017.
Det nya fartyget ska utrustas med så kallat dieselelektriskt maskineri, vilket innebär att dieselmotorerna kopplas till generatorer, som i sin tur driver elmotorer vilka står för fartygets drift. Även om denna omvandling av energi innebär en viss förlust, kan diseselmotorerna alltid köras på optimalt varvtal, vilket betyder bättre bränsleekonomi. I framtiden kan dieselmotorerna bytas ut mot batteridrift eller någon form av miljövänlig hybriddrift.
Vidare ska ventilationsanläggningen vara energisnål och bland annat använda sig av spillvärme från maskinerna. Avgaserna kommer att renas katalytiskt och maskinerna ska enligt tjänstemannautlåtandet, uppfylla de högsta miljöklasserna.
Men de miljöambitioner som framhålls i tjänstemannautlåtandet är inte tillräckligt ambitiösa, anser Lukas Forslund, tillträdande ordförande i sjötrafikberedningen och Centerpartiets nya gruppledare i trafikfrågor. I ett särskilt uttalande betonar därför han och samtliga allianspartier i trafiknämnden att höga miljökrav ska ställas på det nya fartyget.
– Ingången i tjänsteutlåtandet är att det nya fartyget kommer att bli bättre än det gamla från 1902, och det räcker inte. Därför skickade vi med att höga miljökrav ska ställas, säger Lukas Forslund.