Boende i Långvik på Möja har i många år påtalat riskerna som uppstår med den allt tyngre trafiken i den lilla viken.
– Vid flera tillfällen har det varit mycket nära att det skett olyckor när de stora båtarna inte ser de mindre. Situationen har förvärrats ytterligare, säger en Långviksbo.
Den nya fritidsbåtsbryggan som försvårar situationen kommer nu att vinklas om.
Fredagen den 7 juni höll barn i en liten roddbåt på att bli överbackade av Cinderella. Barnen som rodde mot affären förutsåg inte att båten skulle backa in i viken. Tidigare har båtarna backat ut mot den mer öppna delen av viken och vänt där.
– Barnen höll på att sugas in under Cinderellas jetmotorer. Bara en enorm tur räddade barnen den här gången, men vi har bevittnat fler händelser av ytterst allvarlig karaktär tidigare. Vi har kontaktat kommunen, Trafikverket, Waxholmsbolaget, Cinderella och de har skickat runt oss som har visat oro för skador på både personer och miljö i helt omöjliga byråkratiska loopar. En kapten på ett av Cinderellas personfartyg har dessutom bett oss att "köpa hus någon annanstans om vi har problem med hur de kör sina båtar", säger en boende i Långvik.
I nummer 23 skrev tidningen om Skärgårdsbolagets befälsklubb, som påtalade problemen med den nya fritidsbåtsbryggan vid inloppet till viken. De meddelade att Skärgårdsbolaget som kör på uppdrag av Waxholmsbolaget inte kommer att trafikera ångbåtsbryggan efter den 17 juni om fritidsbåtsbryggan inte hanteras. Peter Henricson, affärsområdeschef Sverige på Strömma, menar att den nya bryggan gör att befälhavarna måste backa längre ut, vilket medför risker. Han bemöter kritiken som riktas mot Cinderellas befälhavare:
– Det är inget bra sätt att bemöta sina kunder och omgivning. Jag kan möjligen förstå att man i samband med ett problematiskt tillägg är stressad i stunden och inte har ett vårdat språk.
Det har inte bara varit en gång?
– Det har inte nått mig, säger Peter Henricson.
Den senaste tidens uppståndelse kring nya fritidsbåtsbryggan har resulterat i att den kommer att riktas bort från inloppet till viken. Waxholmsbolaget och Sjöblick är eniga om förslaget att vinkla den västerut.
– Jag har tagit fram ritningar och kommer söka markägarnas godkännande. Eftersom vi har ett medgivande från en del markägare tror jag att det kan gå ganska fort, säger Mats Örblom, koordinator för Seastopprojektet vid Värmdö kommun.
Förhoppningen är att kunna flytta bryggan under vecka 26. Tillsvidare har Waxholmsbolaget bestämt sig för att trafikera ångbåtsbryggan, medan Cinderellabåtarna inte gör det.