
Problemen med fartygen på den nya linje 84 mellan Ålstäket och Strömkajen fortsätter. Fartyget Delfin XI har nu tvingats läggas på varv för andra gången.
Starten på den nya pendelbåtslinjen mellan Värmdö och Stockholm har kantats av bekymmer för rederiet Djurgårdens Färjetrafik som driver trafiken åt Region Stockholm. Ett motorbyte som dragit ut på tiden gjorde först att fartyget Eskil inte kunde sättas i trafik till trafikstarten den 15 april. Den var tänkt att börja köra igen i måndags, men ligger vid tidningens pressläggning på måndagen fortfarande på varv. Delfin XI gick som planerat vid trafikstarten men fick redan första veckan även den tas upp på varv några dagar. Den har därefter varit i trafik men ligger nu återigen på varv.
– Det har varit motorbyten på fartygen, då blir det lite extra känsligt när något inte står rätt till, säger Oscar Carheden, vd på DFAB.
Motorerna har bytts på grund av nya utsläppskrav från Regionen. Rederiet har satt in två andra fartyg när ordinarie legat på varv, men enligt Oscar Carheden har turerna kunnat gå som vanligt trots bekymren. Första veckan reste 2 000 personer med pendelbåten.
– Vi tänkte att det kunde finnas en premiärturseffekt första veckan, men vi tappade inga resenärer andra veckan. Det är lite lovande skulle jag vilja säga, säger Oscar Carheden.