Sjökorten är producerade för handelssjöfarten, eftersom Sjöfartsverket finansieras av handelssjöfarten.
Det säger Magnus Wallhagen, chef vid Sjöfartsverkets avdelning för sjögeografi, till TT, angående kritiken mot de nya sjökorten.
– De (sjökorten, red.anm) ska kunna användas av fritidsbåtar också, säger Wallhagen och tillägger att Sjöfartsverket kommer att inleda en dialog med fritidsbåtlivets intresseföreningar.
De nya sjökorten har fått skarp kritik för att många tidigare farbara vatten längst Sveriges kust har gått från ljusblått till mörkblått på korten. Sex till tre meters djup har i stället blivit noll till tre meter.
De nya grundare sjökorten utgör en säkerhetsrisk, menar Fredrik Norén, generalsekreterare för svenska kryssarklubben.
Enligt den privata sjökortsleverantören Hydrographica innehåller Sjöfartsverkets nya sjökort även många grund som i själva verket inte existerar.
De falska grund som rapporterats i de nya sjökorten kan enligt Wallhagen förklaras av att Sjöfartsverket tillsammans med Lantmäteriet använt sig av flygfoto för att uppdatera strandlinjen.
– Man har försökt se en bit under vatten och fått med det som man bedömt vara grund. Vi har inte haft någon möjlighet att fysiskt gå ut och kontrollera, säger Wallhagen.
De nya sjökorten är ett resultat av att Sjöfartsverket uppdaterar korten efter en ny internationell standard.