
I förra veckan presenterade det rödgröna styret i Region Stockholm bestående av S, C och MP sin budget för nästa år. Bland skärgårdssatsningarna finns stärkt samordning kring replipunkterna och investeringar i egna båtar i sjötrafiken. Man vill även se över möjligheten att samverka med privata rederier.
Det är framförallt vården som står i fokus när det nya minoritetsstyret i Region Stockholm lägger fram sin första budget. Primärvården ska stärkas och får en egen nämnd, och mer pengar läggs på vårdcentralerna, särskilt i socioekonomiskt utsatta områden.
Vad gäller kollektivtrafiken så budgeteras biljettpriserna i SL-trafiken vara oförändrade 2023. Regionen vill också fortsätta satsningen på pendelbåtar med tre nya linjer: Sundbyberg-Gamla stan, Norra Ulvsunda-Hägersten och Ropsten-Täby, samtidigt som linje 83 till Vaxholm och den ännu ej startade 84 till Värmdö blir permanenta.
Några nyheter finns även för skärgårdens del:
– Det största är att vi stärker samordningsansvaret kring replipunkterna. Där kommer Region Stockholm nu att ta lead. Ambitionen är att det ska finnas bra trafikinformation och väderskydd men också toaletter i anslutning till replipunkterna, säger Gustav Hemming (C), klimat-, infrastruktur- och skärgårdsregionråd.
Andra satsningar innebär fortsatt finansiellt stöd för bryggrenoveringar, utredning av såväl bokningsbara som anropsstyrda turer i skärgårdstrafiken samt att se över möjligheten till biljettsamverkan med privata rederier.
– Eftersom det verkar vara nya aktörer på väg in på marknaden, till exempel ett rederi som vill öppna privat pendelbåtstrafik i Österåker, vill vi se om vi kan hitta ett sätt att samverka. Det kan handla om att inrymma resan i SL-kortet eller införa någon typ av respeng så att man kan använda sitt SL-kort för att betala resan. Samtidigt vill vi göra det enkelt att kombinera en resa med SL:s och privata båtar, så att de ska till exempel kunna synas i reseplaneraren.
En långsiktigt viktig fråga för regionen är den om egenägt tonnage i skärgårdstrafiken.
– Det ger bättre förutsättningar för att planera och har också bättre ekonomisk effektivitet. Där är vi överens om att avsätta investeringsutrymme för detta, utifrån de behov som beskrivs i sjötrafikutredningen. Den blir klar 2023 och det borde kunna bli nya båtar redan under de följande åren, säger Gustav Hemming.
I förra årets budget lades fem miljoner på att utreda åtgärder för mer jämlik vård, som till exempel skulle kunna resultera i ytterligare en läkarbåt. Hur har det gått?
– Det uppdraget har inte landat helt väl i hälso- och sjukvårdsförvaltningen, som återkommit med ganska begränsade förslag till utvidgning av läkarbåtens verkansradie. Det är mycket beklagligt men vi ger inte upp!
Både S och MP öppnade innan valet för att ge mer pengar till Skärgårdsstiftelsen. Hur ser ni på det?
– Vi kommer att förhandla fram ett nytt avtal nästa år och jag ska inte föregå det. Vi behöver först bilda oss en uppfattning om stiftelsens behov och egna planer framåt.
I budgeten planeras för ett underskott på cirka 3,5 miljarder kronor nästa år.
– Vi hänvisar till synnerliga skäl för detta, sa finansregionrådet Aida Hadzialic (S) vid budgetpresentationen och angav bland annat det historiskt tuffa läget i ekonomin och höga kostnader för pensionsavsättningar på grund av inflationen som anledningar.
Budgeten kommer att få stöd av Vänsterpartiet och ska klubbas vid regionfullmäktige 6-7 december.
Fakta/SKÄRGÅRDSSATSNINGAR I REGIONENS BUDGET 2023
- Biljettsamverkan med privata rederier
- Större samordningsansvar för replipunkterna
- Fortsätta bryggpotten för medfinansiering (2,5 msek, samma som 2022)
- Utreda anropsstyrd sjötrafik
- Utreda bokningsbara turer i skärgårdstrafiken under högsäsong
- Förbereda investeringsutrymme för nytt tonnage