Trafikverket beviljar Region Stockholm nytt tillstånd att nattförtöja vid åtta bryggor i Stockholms skärgård. I avtalet finns flera förtydliganden efter kritik att båtarna blockerar för annan trafik.
Det nya avtalets förtöjningslistor innebär inga större förändringar när det gäller hur många båtar som får stå var och när, enligt Håkan Svensson, trafikingenjör på Trafikverket.
– Men vi har förtydligat villkoren att fartygen förtöjer på ett sådant sätt att de inte blockerar bryggan helt och att de ska vara bemannade för att kunna flyttas om det krävs, säger han och fortsätter:
– Dessutom ska kontaktinformation till Waxholmsbolaget och aktuellt fartyg finnas på fartygen eller på informationstavlor vid bryggan.
Nattförtöjningarna sker vid Trafikverkets allmänna bryggor i Furusund, Möja-Långvik, Möja-Möjaström, Sandhamn, Stavsnäs, Dalarö (hotellbryggan), Årsta havsbad samt Söderby brygga i Haninge.
Förtöjningarna har kritiserats av mindre operatörer för att Waxholmsbolagets och Blidösundsbolagets båtar placeras så att de blockerar för annan trafik och förtöjer med breda springförtöjningar.
Dessutom nattförtöjer båtarna ibland redan på eftermiddagen och står därmed en stor del av dygnet vid kaj, enligt kritikerna.
Det nya avtalet möts med försiktig optimism från Gunnar Karlsson, som kör taxibåt till Utö:
– Om de lever upp till de här villkoren är det okey, men det återstår att se, säger han.
Johan Skarelius på Lillfixa Sjötaxi med hemmahamn Svartlöga, påpekar dock att eftersom förtöjningslistorna är desamma som i tidigare avtal är risken stor att det kommer att bli fortsatt trångt vid bryggorna.
Fredrik Liljeblad, som äger Sjö & Land, ett transportföretag som kör gods över stora delar av skärgården med två aluminiumbåtar på elva och tretton meter, är skeptisk till om det nya avtalet kommer att innebära en förändring vid de allmänna bryggorna.
– I så fall måste Waxholmsbolagets ”störst–går–först”– attityd brytas, säger han.
Gunnar Karlsson är också kritisk till att Waxholmsbolagets båtar ibland ligger förtöjda för reparationer och underhåll i flera veckor vid de allmänna bryggorna.
– Värsta exemplet var när en av båtarna låg mer än en månad, säger han.
Johan Skarelius har tidigare varit tvungen att slå av motorn och dra in sin båt på andra sidan av Furusunds ångbåtsbrygga när Yxlan legat förtöjd vid bryggan. På den södra sidan är det fullt med sprängsten på botten. Vid alltför hög sjö har det inte gått att förtöja där, enligt Skarelius.
– Mitt problem löstes i samråd med Blidösundsbolaget. Jag har fått tillstånd att använda en annan brygga, tillägger han.
Fredrik Liljeblad hoppas på bättre kommunikation med de större båtarnas besättningar.
– Det varierar hur de reagerar när vi påpekar att de blockerar bryggan; en del går det att prata med, andra har attityden ”vi lägger oss var vi vill.” Det borde gå att hitta konstruktiva lösningar om alla är öppna för samtal.
Fakta
Trafikverket ansvarar för 40 allmänna bryggor i skärgården. De räknas som en förlängning av allmän väg och ska vara tillgängliga för allmänheten att nyttja enligt 2 § i Väglagen. Det är tillåtet att lägga till, lasta och lossa vid bryggorna men inte att förtöja under en längre tid.
Sedan många år tillbaka använder sig Waxholmsbolaget av vissa av dessa allmänna bryggor som natthamn för sina fartyg, mellan sista turen för kvällen och första nästföljande morgon. Detta är något som vållat irritation hos andra aktörer i skärgården.