För 2023 har ö-korten bytts ut till alldeles nya kort med ny design. Detta med anledning av att Waxholmsbolaget byter biljettsystem. Men de nya ö-korten som skickats ut funkar inte att dra på båtarna för det går inte att ladda biljett på dem förrän i februari-mars.
– Har man ett kort och visar upp det så är det giltigt som biljett, säger Claes Keisu, presskommunikatör på trafikförvaltningen.
Han menar att de allra flesta som köper årsbiljett kommer göra det sedan. Tills vidare åker alla ö-kortsinnehavare båt gratis.
Men förutom att ö-kortet inte fungerar ombord har resenärer upplevt problem med det nya gröna SL-kortet, som ska ersätta det blå gamla accesskortet. Ett missförstånd, tror Claes Keisu.
– De har en egen separat läsare, en grön. Det ska finnas installerat på alla fartyg. Kanske har man förväxlat dem med de gamla accessläsarna.
Alla båtar ska alltså i dagsläget ha både en grön läsare för det nya kortet, och en läsare för det gamla accesskortet. Accessystemet håller på att fasas ut men fram tills att det upphör helt i mars månad kommer de gamla läsarna finnas kvar ombord.
Kan det vara så att gröna läsarna inte fungerar på vissa fartyg?
– Det kan vara så, det är möjligt, säger Claes Keisu.
Det florerar även uppgifter om att de fasta kortläsarna ska plockas bort och ersättas av en handhållen enhet som personalen ombord ska ha. Även det är ett missförstånd, menar Claes Keisu.
– Vi har grön läsare på alla båtar. De är fastmonterade och ska så vara. Det som kommer tas bort är självbetjäningen för det gamla accesskortet. Sedan har vi en enhet på däckskontoret, det är också en accessapparat som ersätts med en ny läsare.
Även personalen ombord har uttryckt missnöje om att de inte har all information om vad som gäller, samt att det är svårt att få direktkontakt med trafikförvaltningen. Kontakten ska gå via rederiet. Bäst information får de av passagerarna, enligt en skeppare.
– I de allra flesta fall har vi en dialog med våra entreprenörer och de pratar i sin tur med sina anställda. Det är den ordningen som är men alla får naturligtvis vända sig direkt till oss om de är missnöjda med den information de får. Om en skeppare kontaktar oss ska vi lämna ett svar naturligtvis, säger Claes Keisu och påpekar att även SL:s kundtjänst kan vara behjälpliga för anställda, beroende på vad frågan gäller.
– Vad gäller det nya systemet har vi en referensgrupp där medarbetare i skärgårdstrafiken finns med. Vi har regelbundna affärsmöten. För dem har vi även en webbportal där vi lägger ut info om biljetter och andra saker. Det har oftast inte enskilda anställda tillgång till. Sedan är det trafikutövarna som ansvarar för att informera sina anställda.
Den bristande kommunikationen ska de alltså ta upp med sina arbetsgivare.
Det ligger väl även i ert intresse att anställda har rätt info?
– Ja självklart och får vi signaler att det inte klaffar är det en sak vi kommer ta upp i våra affärsmöten, som vi har åtminstone månadsvis.
Har ni någon information om hur det blir med rabatten på båtarna när reskassan försvinner?
– Vi har inget svar på hur det blir med rabatten. Det blir svårare rent tekniskt eftersom man inte kommer fylla på kortet med pengar utan köpa enskilda biljetter.